الجمعة، 23 مارس 2007

سقطه جماعية لكبار المدونيين المصريين



الزملاء الاعزاء
قمت بارسال هذه التدوينه للزميل وائل عباس صاحب مدونة الوعي المصري عبر البريد الالكتروني ووكان هذا رده

"مين ده يا عم ووزنه ايه
ده واحد ابن آوى من آكلي الجيف في عالم المدونات
ذبابة بتعف على عالم التدوين
ربنا يهديه ويعرف ان الاسلام مش هو النقاب
وان اللي يحبس كريم الكافر بكره يحبسه على اهون سبب
عالم متطرفة ولاد كلب جابونا لورا"

أشكر الزميل وائل عباس علي رده الرقيق
---------------------------------------------------------------------------------------
لا ينكر اي مدون مصري فضل بعض قدامي المدونين المصريين علي العملية التدوينية واعطائها الزخم والصيت اللتان تتمتعان به الان في مصر .
ولهذا فانني ااسف علي ما ساقوم بكتابته في هذا المقال ولكنها الحقيقة التي يجب ان نواجهها ، فقد اصبح من الواضح بعض رواد التدوين في مصر خرجوا عن مبادئهم واهدافهم التي دونوا من اجلها واصبحوا يدونون
من اجل اشياء اخري مثل الشهرة أو حتي المال ، وفي حال افتقاد الساحه الي حدث جذاب مثل أحداث التحرش او كليبات الشرطة فانهم لجاوا لخلق القضايا ببعض التدوينات التي اقل ما توصف انها لا تطابق معاير العمل الصحفي مخالفه مخالفة صريحة لميثاق الشرف الصحفي .
أكثر من تدوينه ظهروا هذا الاسبوع بنفس الهدف الاولي من مدونة كبير مدوني مصر تنين العمرانية البمبي علاء سيف .
فعلاء الذي يعرف كل مدون مدي تاثيرة في مجال التدوين ومدي اهميته ويعلم جميعنا ما يمثله
مدونة منال وعلاء للمدونين الشباب ليس في مصر فقط ولكن في العالم العربي كله .
مدونة علاء خرجت علينا بتدوينه تحمل توقيع علاء عن البهائية وقضية كريم عامر ( للاسف لا استطيع حتي ذكر عنوان التدوينه ) والتي احتوت الفاظ اقل ما يقال عنها انها خارجه فعلاء نفسه يصف التدوينه بانها هذه التدوينة "ذكورية منحطة"، التدوينه وان اريد بيها الدفاع عن حرية التعبير ولكنها خرجت عن اي سياق لحرية التعبير فمن الواضح ان الزميل العزيز تناسي ان من اساسيات حرية التعبير أن لا اهين احد ولا اسفه من احد وانتقي كلماتي ا
لتي اعبر بها حتي لا اجرح بها احد .
التدوينة الثانية كانت عبارة عن 4 ملفات فيديو حملها الزميل وائل عباس صاحب مدونة الوعي المصري حول النقاب .
الاربع كليبات حملوا الكثير من الاهانة والتسفية للنقاب والمنتقبات
فالكليبات حرصت علي اظهار المنتقبات منحرفات يشربن الخمر ... الخ ، فوائل عباس الذي حظي باهتمام وحب الاف المصريين بعد كليبات الشرطة واختياره من قبل اذاعة البي بي سي كاهم شخصيات العام لم يراعي اثناء نشره لهذه الكليبات مشاعر الالاف من المسلمات المنتقبات والذي يعتبر نشر مثل هذه الكليبات تسفيه من امر مقدس لديهن .
ويمكن للسادة القراء مطالعة كليبات وائل علي الروابط التالية

http://www.youtube. com/watch? v=FaD2JpKBLdQ
http://www.youtube. com/watch? v=_NcSZ7UgDRk&mode=related&search=
http://www.youtube. com/watch? v=XMjQvwkvXUY&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=_NcSZ7UgDRk
أما احدث موضات التدوين فهي ما خرج عليه بنا الزميل وائل عباس
وائل نشر علي جوانب مدونته عبارة احجز اعلانك داخل مربع خالي واضح انه خصص للاعلانات ، وواضح ان زميلنا العزيز لم يراجع اتفاقية الموقع الذي يقو بالتدوين عبره والذي يحظر نشر الاعلانات علي المدونات الشخصية .

انا لم أكتب هذا المقال لانقاض اشخاص معيينين ولكني اكتبه لكي انبه جميع الزملاء المدونين الي ان التدوين هو رسالة سامية يجب ان لا ننحدر بها الي أشياء لا قيمة لها أو تحدونا
شهواتنا الي كتابة وتدوين كلام لا يستحق حتي عناء كتابته .
أما الزميلان والاستاذان العزيزان فاني اري انهم مدينون بالاعتذار لكل قرائهم ومحبيهم في كل مكان واعتذار مماثل للتجربة التدوينية .
وللزميل وائل عباس اهدي هذا الكليب من انتاجي حول النقاب لعله يغير رايه في ما نشره
http://www.youtube. com/watch? v=uJK7YD2cCnI&mode=related&search=
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
الاستاذ الفاضل وائل عباس قام بارسال رد اخر عليا بعد علمه بنشر رده الاول علي المدونه واليكم رد وائل
"اه
ده انت واحد نكره بتعمل لنفسك دعاية بقى
طب مش تعمل نفسك بنفسك بدل التطاول على حساب الاخرين
خلي الناس تعرفك وتشهدلك بمواقفك وانجازاتك ووقوفك الى جانب الحق ودفاعك عن المظلوم وبعدين انتقد من هم اكبر منك قدرا وعلما وخبرة
جاتها نيلة اللي عاوزه خلف
فعلا ذبابة من ذبابات المدونات
بس ما تفرحش قوي
انت مش اول ولا اخر واحد
غيرك كتير وبيختفوا زي التفه في بحر
"
بشكر أ/ وائل للمرة الثانية بس اعتقد ان الايام وحدها من يستطيع ان يثبت صحة كلامك اما كلامي فهو ثابت الان




في26,شباط,2007 - 07:47 مساءً, amoooooos كتبها ...
اتفق معك على ان الشهره فتنة يمكن ان ينساق ورائها اى متطلع خاصة فى ظل الجمود الذى نعيشه اليوم وهذا ما اراه ان التدوين فى حد ذاته وسيلو وليست هدف وسيالة للتغيير يجب ان يستتبعها خطوات اخرى. ما ذكرته اليوم داء اصاب الكثيريين من المدونين.
من السهل الكتابة ولكن من الصعب الايمان بما تكتب
في27,شباط,2007 - 02:23 صباحاً, من دفتر الوطن كتبها ... (غير موثّق)
شكرا لكونك أول من جاهر بالإعلان عن هذه الهواجس.
في27,شباط,2007 - 03:43 صباحاً, ~(}{ عبـدالعزيز تاعـب }{)~ كتبها ...
شكرا لك علي هذا التوضح المهم
-------------------------------------------
شاركوني الابتسامة وهموم الاوطان
كاريكاتير جديد كل اسبوع
هذا الاسبوع
تمثال امريكا للحرية المزعومة
علي هذا الرابط:-
taeb.maktoobblog.com
في27,شباط,2007 - 03:45 صباحاً, ~(}{ عبـدالعزيز تاعـب }{)~ كتبها ...
الاستاذ احمد عبد
لقد اخترت مدونتك ضمن مدوناتي المفضلة لك تحياتي
--------------------------------------------------------
شاركوني الابتسامة وهموم الاوطان
كاريكاتير جديد كل اسبوع
هذا الاسبوع
تمثال امريكا للحرية المزعومة
علي هذا الرابط:-
taeb.maktoobblog.com
في27,شباط,2007 - 04:06 صباحاً, أحمد عبد الفتاح كتبها ...
عزيزي أحمد عثمان ( دفتر الوطن )
أن مكنش احنا كمدونين الي وظيفتنا نتكلم هنتكلم عن خلل موجود جوان هل هنبقي موهلين أننا نتكلم عن خلل موجود في البلد ؟؟؟؟؟؟؟
مه لازم نتكلم
في27,شباط,2007 - 04:53 صباحاً, إسلام حنفى كتبها ...
انا شخيا مع كل كلمه كتبتها وبالذات التدوينه بتاعه منال وعلاء فهى بها اسفاف كبير
مع خالص شكر
إسلام
في27,شباط,2007 - 05:08 صباحاً, أحمد عبد الفتاح كتبها ...
عزيزي عبد العزيز تاعب
أشكرك لثقتك الغالية في مدونتي المتواضعه وارجوا ان اكون عند حسن ظنك
في27,شباط,2007 - 05:15 صباحاً, oucha_24 كتبها ...
انا اتفق معاك فى الرأى وانا اشكرك كثيرا على الموضوعات التى توجد بالمدونة
في27,شباط,2007 - 05:42 صباحاً, أحمد عبد الفتاح كتبها ...
حمد لله عالسلامه يا oucha_24 كنا مفتقدينك الفترة الي فاتت ده ومفتقدين تعليقاتك المهمه
واشكرك لمجاملتك الرقيقة حول موضوعات المدونة
في27,شباط,2007 - 07:12 صباحاً, أبو محمد كتبها ...
أرجو أن تطالب بالحرية للإســــلام أيضاً . حسبنا الله ونعم الوكيل
في27,شباط,2007 - 07:15 صباحاً, عمر لبيب كتبها ...
الاخ والزميل والصديق / احمد عبد الفتاح

كلامك صح جدا يا احمد واسوء ما فى الموضوع ان يتم التهجم على الدين فى صورة النقاب ولا نقول سوي حسبنا الله ونعم الوكيل وربنا يهدي .

ربنا يوفقك وجزاك الله خيرا ... واعرفك ان هذه التدوينة من اجمل ما قرأت لك وهو كثير
واقترح ان ننظم حملة للالتزام بقواعد التدوين واهمها عدم تسفيه شريعة دين معين
اخيرااااااااااا
اني احبك فى الله
في27,شباط,2007 - 07:19 صباحاً, أحمد عبد الفتاح كتبها ...
أخي العزيز عمر
احببك الله الذي احببتني فيه
وانا مويد جدا لموضوع الحمله
في27,شباط,2007 - 08:00 صباحاً, مجهول كتبها ...
لا اعرف ماذا اقول حول ما نشره وائل عباس من فيديوهات النقاب ارجو فقط ان يحترم شعبيته التي زادت و ان لا يؤذينا بتلك الأفعال انا معاك يا وائل في حرية الرأي و الكلام اللي انت شكليا بتدافع عنه بس بجد انت اثبتلي- و في رأيي الشخصي- ان ما تفعله من تدوينات ليس الا عبثا ، على الرغم من كل المميزات التي كنت اعتقد انها في فيك إلا أن ما تفعله ليس صحافة و انا اختلف معك يا احمد عبد الفتاح في انك تقيس أعمالهم بأنها تسير طبقا لميثاق الشرف الصحفي أو لا و انا ارفض ذلك تماما عالم الصحافة يضم من هم مسئولين تماما عن أقوالهم و أفعالهم و هي مهنة من يقدرون مسئولية حريتهم التي ينادون بها ، و لا يخشى على المجتمع و ثقافته الخالدة منهم و لا تعقيب اطلاقا على مدونة منال و علاء ، لانني لا اعرف ماهو اللفظ المناسب للرد على ما ينشر فيها.
سارة نورالدين
في27,شباط,2007 - 09:10 صباحاً, محمود سعيد كتبها ... (غير موثّق)
بالنسبة
لموضوع مقال علاء اللى انت بتتكلم عنه

مش عارف ليه معندكش إمكانية تقبل آراء الآخرين طالما لم تجرحك
ليه مش متقبل حريته فى التعبير عن نفسه طالما (ده فى رأيى وده خلافنا) لا آذاك ولا آذانى

أما موضوع الإعلان على مدونة وائل عباس (وأنا لم أتأكد من هذا الكلام)
لكن ده شىء يرجع له وحاجة بيفضح بيها نفسه

و فيديوهات المنقبات برضه هو الراجل لم يخترعها ولا حاجة لكنه بينتقد وضع غريب لا يليق بالمنقبات
وبيستخدم الحقائق فى هذا الإنتقاد
في27,شباط,2007 - 09:33 صباحاً, اروى الطويل كتبها ... (غير موثّق)
جزاكم الله خيرا على المقال الجميل ده اعتقد انك لو نقلت على بلوج سبوت هيبقى افضل كتيير من حيث كل حاجه على العموم برافو
من ناحيتى شخصيا انا لما بدخل عند وائل عباس بيعملى بلوكر يمكن من الفاظه ممكن برضه
سلام
في27,شباط,2007 - 09:34 صباحاً, هبة مصطفى كتبها ...
جزاكم الله خيرا على ما كتبت
ده اللى انت عودتنا عليه
وانا اؤيد بشدة فكرة الحملة
في27,شباط,2007 - 11:13 صباحاً, مجهول كتبها ...
لا أود الخوض في أشخاص معينة.. بعض المواقع تسمح بالأعلانات .. لا يوجد مشكلة.. لكن الموضوع الذي طرحته هو في غاية الأهمية.. سواء من الأخوة المصريين أو غيرهم فمما لا شك فيه أن الأنترنت سلاح ذو حدين.. ولم تخترعها وزارة الدفاع الأمريكية لإسعاد البشرية.. فعلينا أن نستيقظ جيدا .. بل ننام كالثعالب بأعين مفتوحة.. مصر المحروسة على قائمة الدول المستهدفة وحتى باكستان.. ولكل شئ اوان.. فلا يكون منا كمثل الدب الغبي حتى نسرع بالأوان فنقوم بالعمل القذر نيابة عنهم ونمهد الطريق بالكذب والتلفيق.. وتضخيم بعض الظواهر السلبية فوق العقل.. فنجعل من مجموعة شباب عاطل يعاكس البنات كحادث أغتصاب جماعي لم تعرف البشرية مثيلاً له.. أو نجعل من ضابط مريض نفسى.. وما أكثر أمثاله وأبشع في الدول الغربية .. يتناوله بعض المدونون وكأن مصر .. هي التي تدير سجن أبو غريب ومعتقلات جوانتنامو.. والأمر من ذلك أن الجهات الأجنبية ترسل لهؤلاء بشهادات تقدير.. يفخرون بها.. لكونهم فعالين..
..حقاً أن الطريق الى الجحيم ممهد بالنوايا الحسنة..

في27,شباط,2007 - 12:25 مساءً, hassan arada كتبها ...
عزيزي احمد اتشرف بدعوتك لقراءة موضوع ذي صلة، جول اعتقال وسجن المدون المصري..
مع تحيتي
في27,شباط,2007 - 03:09 مساءً, أحمد عبد الفتاح كتبها ...
استاذي الفاضل محمود سعيد
انا احترم جدا حقوق الاشخاص وارائهم ما لم تجرحني او تجرح احد
تدوينه علاء - ان قراتها - بها ما يجرح اي انسان ذو حياء يقرائها
واتحداك ان تسمح لاختك او امك ان تقرائها
في27,شباط,2007 - 03:11 مساءً, أحمد عبد الفتاح كتبها ...
الزميل/ة العزيز / ه أروي الطويل
أنا فعلا لدي مدونة علي بلوج سبوت واوعدكم قريبا جدا هعزل هناك
وعلي فكره مكتوب مش وحش قوي يعني
في27,شباط,2007 - 03:14 مساءً, أحمد عبد الفتاح كتبها ...
عزيزي مجهول
لم تكن تحرشات وسط البلد معاكسات ولم يكن حادث عماد الكبير مجرد مرض نفسي لضابط مختل
انه صورة منعكسة لما نعاني منه من ظلم واضهاد أنه وبلا شك بعض مما يدور في داخل
زائل وعلاء لا انكر فضلهم في نشر هذه الجرائم والكشف عنها وتحويل من اقترفوها للقضاء
ولكني كتبت هذه التدوينه مجرد عتاب لهم علي سلوك لا يجب يبدر منهم
في27,شباط,2007 - 03:56 مساءً, saidwatany كتبها ...
انا الاول بحيك يا احمد لانك اختارت موضوع يهم عدد كبير ذى دة دة اساس المدون اللى جوة بزرة صحفى حلو
بعد كدة فى حاجات لاوم نعرفها كويس كل واحد من حقة انة يقول راية يا جماعة بس انة يهين رمز لان الرمز مش لفرد واحد دة لقطاع عريض دى مسائل جامدة بس برضة احنا لازم نبقى عرفين ان المدون على النت اختار المكان دة لاسباب كتير منها انة عايز يكتب ومش عرف فين ومش قادر يكتب فى مكان تانى ومنها برضة الشى المغرى فى المونات انها بلا سقف يعنى ممكن اتكلم على اى شى وبدون سقف علشان اوصل لقمة الابداع
هو اى مدون ممكن يفكر كدة ولا فكر كدة هو مش غلطان لانة كل متكلم على حاجة قوية هو واثق من ثبتها وانة مش هتقع من كلامة بس هو هيهز عنها التراب لكن هى فى الاصل شى جامد مش هيقع لانة لو وقع يبقى هش وميستهلش
راى ان المسائل اللى تهم كل الناس محتاجة معلاجة بطريقة مختلفة مش كدة
في27,شباط,2007 - 04:21 مساءً, شروق الشواف كتبها ...
معادن الناس تظهر بالمواقف
في27,شباط,2007 - 04:24 مساءً, مجهول كتبها ...
اه يا وائل يا عباس
انا عايزة اعرف ليه الأسلوب الغبي دة انت موقفك ضعيف جدا و انت بتضعفه زيادة و زيادة و بصراحة انت اللي بتنادي بالحرية و انت واحد طعم الحرية حرام انك تذوقه و سبق و قلتلك انك عندك انفصام في المواقف ما هو بصراحة طولة لسان بطولة لسان بقى بس للأسف انا مقدرش أوصل لنفس الدرجة اللي انت وصلتلها ، انا معرفش ازاي بتنادي بالحرية و انت اصلا مش قد انك تكون حر و انت غير مسئول بالمرة ، انت ناسي خناقاتك على البورصة و لا ايه تقريبا بسبب احترامك لحرية الآخرين صح ، المهم انك مستهدف من الآخر يا عيني دلوقتي تقول النظام و الإخوان عايزين يقتلوني لعلمك انا لا اخوان و لا نظام أنا شباب من اجل التغيير و لا اتشرف بإني أكون معاك في نفس الجروب اللي بتبعت عليه حتى
سارة نور الدين - شباب حقاني من اجل التغيير
في27,شباط,2007 - 04:55 مساءً, ياسر المختوم كتبها ...
اللهم إن هدا منكر ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
في27,شباط,2007 - 07:12 مساءً, Alaa كتبها ... (غير موثّق)
ازيك يا بيه

راجع مدونة منال و علاء هتلاقي الأسلوب ده متسق مع كتاباتي السابقة، متفهم أنه ميعجبكش لكنه مش حاجة جديدة ده أسلوب كتابتي بانتظام من 3 سنين.

أنت بتقول أني تناسيت أن حرية التعبير من أساسياتها أن لا أهين أو أسفه، ده معناه أنك مبتقرأش كلامي خالص، دفاعي عن عبد الكريم أصلا مبني على رؤيتي لأن حرية التعبير مطلقة و لا حدود لها حتى الاهانة و التسفيه.

ده أولا ثانيا أنا استخدمت لفظ صريح فعلا أو قبيح، لكن تدوينتي مفيهاش أي اهانة أو تسفيه لشخص أو جماعة حتى، ممكن تقول مجرد ذكر اللفظ خدش حيائك لكن مش شايف ازاي تمثل اهانة موجهة.

مشفتش فيديو وائل و لو هو زي ما بتوصف يمكن يأخذ عليه تدخله في الحياة الخاصة بتاعت الناس مثلا، لكن مش فاهم ازاي الفيديو اهانة لمقدسات المحجبات، مش ده سلوك حصل فعلا و لا هو عمل تمثيلية أو ركب صور؟
في27,شباط,2007 - 07:34 مساءً, أحمد عبد الفتاح كتبها ...
استاذي العزيز
اشكرك كثيرا علي ردك الجميل علي تدوينتي
وان كنت اختلف معك في الراي فاني اري انك رمز للمدونين في مصر كلها والعالم العربي
اما بخصوص متابعة اعمالك فانا اقرا لك منذ ستة اشهر ولكن ليس بانتظام تام
استخدمت في بعض الاوقات الفاظ خارجة وانتقضك عليها البعض وانا كنت منهم
ولكن هذه المرة الامر مختلف لان اللفظ صريح جدا والاهانة وجهت لكل اخوات الشباب المسلم
بخصوص فيديو وائل
الامر واضح جدا انه تمثيلية سخيفة ومن المرجح انه صورت في الخليج
وان كان الامر كما تقول فلم لم ينشر وائل كليبات لفتيات غير منتقبات ؟؟؟
النقاب وان لم يكن مقدس عند كل المسلمين فانه مقدس عند بعض النساء وهذا حقهم
أكرر شكري لك واعترف انني تعلمت منك الكثير وتعلمت اكثر من تعلقيك الجميل
في27,شباط,2007 - 07:43 مساءً, مجهول كتبها ...
أري ان الحوار حول مدي حرية التعبير امر مهم
أنا مختلف مع علاء فحرية التعبير لها سقف وحدود
فلا يجوز ان نهزاء من احد أو نجرح احد
التعبير عن الراي يختلف عن سب وقذف الناس
محمد الشيخ
في27,شباط,2007 - 08:24 مساءً, Alaa كتبها ... (غير موثّق)
أنا لم أوجه اهانة لكل أخوات الشباب المسلم، أنا عبرت بطريقة فجة عن نتيجة طبيعية للقضيتين. مشكلتك في اللفظ و ليس المعنى.

فلو صغتها بطريقة، بعد الحكم على عبد الكريم و البهائيين الكفار قد يتقدموا بطلب يد أختك، مش هتقول وقتها أني أهنت كل أخوات المشباب المسلم رغم أني عبرت عن نفس المعنة.

اللفظ ممكن يضايقك، ممكن ترفضه، ممكن تعتبره اسفاف زي ما قال الناس، ممكن تعتبره عيب حرام الخ، لكن المعنى هو اللي ممكن يحوي اهانة أو لأ مش اللفظ.

الحوار عن معنى و مدى حرية التعبير طبعا مهم، بس بصراحة أنا بتناقش فيه في عشرين مكان في نفس الوقت فصعب قوي أفتحه هنا كمان.

تابعوا http://melhamy.tadwen.com/?p=251 مثلا

أنا مشفتش فيديوهات وائل و بالتالي مش هتكلم فيها، لكن أرفض التلميح أنه مفبرك الفيديو، انتقد تعديه على خصوصية البنات، انتقد اختياره للكليب ده بالذات بدل من غيره، لكن مفيش أي سبب يستدعي التشكيك في مصداقية الفيديو على حد علمي و تاريخ وائل يشهدله.
في27,شباط,2007 - 09:01 مساءً, الحاج جرجس كتبها ... (غير موثّق)
بص يا عم أحمد... في رأيي المتواضع أنه عندما لا يعجبك موضوع ما عند مدون ما فمتقراهوش وانتهى الموضوع... وإذا مش عاجبك مدون معين فبرضه يا باشمهندز ما تقرالوش تاني... الموضوع بسيط جدا... التجربة التدوينية لن يفسدها أي موضوع يكتبه أي مدون... ومفيش حاجة أساسا اسمها "تدوين يحمل رسالة سامية" (كما هو عنوان رسالتك الإلكترونية التي أرسلت بها لنك الموضوع)... ما ينفعش يحصل تأطير من أي نوع للتجربة التدوينية... ما ينفعش... مقاييس التأطير والتهذيب والتنقيح ومقصات الرقيب وكل الحبشتكانات دي بتاعة الوسائط التانية تنفع في الوسائط التانية بس ما تنفعش هنا يا باشا... ابتسم فأنت في الفضاء السيبري... في الفضاء السيبري كل حاجة تنفع وكل البضايع طبيعي بل وصحي بل وضروري أن تكون موجودة وهي دي أصول اللعبة... حد بقى بيكتب بطريقة سامية خير وبركة ممتاز ابقى اقراله مدام انت بتحب سامية... حد بيكتب بطريقة بذيئة بلاش تخش له مدام ما بتحبش البذاءات وبتخدش حياءك - ودا مش عيب بالمناسبة - فالموضوع بسيط... لكن ما ينفعش إنك تقول لحد يكتب إيه وما يكتبش إيه... معلش تعيش وتاخد غيرها... بس هي خبرة الفضاء السيبري كدة... مختلفة عن خبرة الفضاء اللي مش سيبري... أعتقد في الجزئية الخاصة بعلاء فالرجل رده علك في المرتين كان أبلغ رد ممكن يتقال. بالنسبة بقى لموضوع وائل عباس... مبدئيا أنا ألوم عليك - وبشدة - في سقطة ارتكتبتها أنت بنشرك رسائل خاصة أرسلها لك بشكل شخصي وليس في صورة تعليقات على التدوينة... دي سقطة أخلاقية يا عم أحمد مش لطيفة على الإطلاق لأن المعيار الأخلاقي البسيط جدا في قواعد النشر بيقول إن لازم تاخد موافقة الشخص على نشر أي شيء على لسانه... ونشر رسالة وصلتك من حد دون أخد موافقة هذا الحد عيب أوي وتعدي على خصوصية الشخص الآخر... أما بالنسبة للفيديوهات اللي انت بتقول عليها... فبرضه رد علاء الأخير على حضرتك كان وافيا وأتفق معه... الموضوع بس حساس معاك بسبب توجهاتك الفكرية لكن من الناحية الموضوعية من حق أي إنسان على الأرض اختيار انتقاد أي موضوع على الأرض طالما كان هناك ما يبرر هذا النقد

في النهاية أعتقد أنك مدين بالاعتذار في كل الأحوال للزميل وائل عباس بسبب إخلالك بأحد المعايير الأخلاقية في النشر وهي موافقة الشخص على نشر ما نسبته على لسانه ... لو هتلعب تدوين إلعبه صح يا أستاذ... نهاره أبيض يا صديقي
في28,شباط,2007 - 01:53 صباحاً, عطا كتبها ...
الاخ احمد
بارك الله فيك -عدم الرد ابلغ رد-وكذلك كل اناء ينضح بما فية -والقول يدل على شخصية القائل وترفعك عن عدم الرد علية ارقى ما فيك ..الحياة المبدأية لها تبعات وتكلفة وقليل من يدفعها ولكنه يلمس السعادة في دفعها ان كانت لوجه الله تعالى وان لاقى في سبيل ذلك اقسى ظلم ونسأل الله الثبات على المبدأ...اما التعرض الى مواضيع من مثل النقاب فهل نعمنا بالسعادة في تطبيق احكامنا واستعدنا اجزائنا المغتصبة وانتصرنا لاهلنا في العراق وفلسطين ولبنان وكا من البلدان التي يذبح بها المسلمين ولم يبقى لدينا الا موضوع النقاب التي الاصل فيمن تلبسة براءة الذمة والترفع فالاولى بنا مناقشة من لا تتحجب ودعوتها للحجاب ...اعلم اخي الكريم بان الاراء الشاذة تشتهر وتشهر صاحبها بسرعة الصاروخ ولكن وقوعه سيكون اسرع وعقابه لما نشر لا يتحمل اثمه فقط بل من تأثر بهذا الرأي -ومن لستن سنة سيئة فعليه وزرها ووزر من عمل بها الى يوم القيامة-
في28,شباط,2007 - 03:06 صباحاً, أحمد زكي كتبها ... (غير موثّق)
يا أبو حميد ،
معلش بس إستحملنى ،هل من الممكن أنك تقفل باب التعليقات ، و يا دار مادخلك شر ، أيوه يا دار مادخلك شر ، الموضوع إتقلب إلى أنك نكرة و طالب شهرة ، و دخلنا فى مزايدات على مواقفك و إنجازاتك و وقوفك جنب الحق ، يعنى ببساطة حول مدونتك إلى مقر لدعاية إنتخابية و شخصية. و خلى بالك متطاولش على من هم أكبر منك قدرا و علما و خبرة.
للأسف كان ممكن الحوار يكون فى طريقة تبنى بيها إستراتيجية جديدة حول حملات مناصرة لقضايا زى التعذيب و زى حرية الرأى و التعبير. خصوصا بعد الحالة السلبية التى ولدتها حالة سجن كريم عامر. لازم يكون فى نقلة نوعية فى مضمون المادة التدوينية ، بحيث إنها تعبر فعلا عن الإنحياز للحريات العامة. دى كلام موش كبير و لا حاجة بس أنا بشوف إن الفرصة سانحة دلوقتى خصوصا و إن الصحف (خصوصا ما يسمى منها المستقلة) دخلت فى لعبة الحسابات مع النظام.
و عموما يا سيدى متزعلش أبدا ، إحنا برضو لسا بنحبى فى عالم المدونات و أدينا بنتعلم.
بيننا الود،،،،،،،،،،

في28,شباط,2007 - 05:27 صباحاً, أحمد عبد الفتاح كتبها ...
الصديق العزيز الحاج جرجس
نهارك ذي الفل يا مان
سعيد بتعليقك وان كنت اختلف معاه لانك بتناقض نفسك
اولا بتقول ان التدوين ملوش قواعد أو حدود وانه ملوش رسالة لا سامية ولا حتي سيامي وفي الاخر بتقولي العب تدوين صح ؟؟؟؟؟
طب فين الصح من وجهة نظرك ؟؟؟ مه ملوش قواعد
مدام ملوش سقف يبقي من حقي اكتب الي انا عايزه عن اي حد عايزه ذي ما انت بتقول وان كنت برده اختلف معاك
بص يا صحبي
أنا متكلمتش عن حد من احاد المدونين أنا اتكلمت عن اهرام التدوين في مصر وقلت الي قلته لان ليا حق عليهم بصفتي واحد حبهم وتاثر بهم وشاف فيهم شئ كويس ... يبقي ليا عليهم حق حقي اني ادخل مدونتهم مش لازم اقري كلام يعجبني بس عالاقل كلام ميجرحش حد
علي فكره انا معايا كتير تدوينات مشابهه علي مدونات كتير وتقريبا كلهم من اصدقاء وتلاميذ وائل علاء ولانهم ظنوا ان الي بيكتبه وائل وعلاء هو الصح كتبوا ذيه .
اما بقه لو الي مش عجبه ميدخلش يبقي البيه المدون يقفل التعليقات اصلا لان مش من الطبيعي ان كل التعليقات تبقي مويده للمدون ولا هما اخترعوا التعليقات ليه اصلا ؟؟؟
----------------------------------------------------------------------------------------------
الاستاذ علاء سيف
سعدت بتعليقك وان كنت اختف معك حول مفهوم حرية التعبير فحرية التعبير لها سقف وحدود واستفدت كثير من الحوار الذي ارسلته علي مدونة المورخ حول حرية التعبير واعتقد ان الموضوع من التعليقات يظهر انه هناك مشكلة حقيقية في الوسط التدويني ويجب مناقشتها وانا اقترح ان تثير الموضوع علي مدونتك ونشترك جميعنا في النقاش
جزاك الله خيرا
----------------------------------------------------------------------------------------------
أحمد زكي
أستاذ من يومك
بس انا مش هقفل التعليقات بس مش هعلق تاني
كل واحد حر في وجهة نظره
ويارب نتكلم بقه
وذي ما قالوا
ملعون في كل كتاب ياداء الخرس
في28,شباط,2007 - 06:13 صباحاً, مجهول كتبها ...
أحمد يا عبد الفتاح
من الأفضل يا عزيزى تقفل باب التدوين بمنطق درء الشبهة عنك ، بمعنى علشان تأكد أنك مش عايز شهرة ، و يا ريت يا عم الحج تبطل الكلام اللى إتعلمتو فى مكتب الإرشاد دول أهرامات و دول رموز و آباء التدوين و خلافه. الفكرة الأساسية فى "الفضاء النتى" على حد تعبير عمى و عمك نبيل عبد الفتاح ، إنه مساحة لنقل الخطابات ، و الخطاب المسيطر موش بس خطاب دينى ، فهناك خطابات الزعامة و الريادة و كل مفردات أفعل التفضيل. الكتابة موش لعبة سياسية و أظن أن التدوين كده برضو . بص على كلام مينا ، نفس مفردات السياسة المصرية ، إلعب تدوين زى إلعب سياسة، مفيش فرق ، و فى كلام وائل نفس المفردات عن الزعامة و القيادة و الريادة. أنا مع إستخدام كل المفردات فى قاموس البذائة الرفيع ، لأن دا أصدق قاموس يعبر غن الواقع اللى إحنا فيه، بس إن القاموس دا يكون هو لغة التعامل الرسمية بين الناس ، فأظن إن دا موضوع مختلف تماما.
أحمد
في28,شباط,2007 - 06:36 صباحاً, أحمد عبد الفتاح كتبها ...
صدقني يا ابو حميد مكتوب مش بيقفل التعليقات عل موضوع لوحده
طب اعمل ايه ؟؟؟
في28,شباط,2007 - 10:15 صباحاً, MODYNASEF كتبها ...
يا أحمد هو ممكن يكون أخطأ فى حقك.....
بس انا شايف انك مخطىء من البدايه فى اثارة الموضوع لأن دى حريه شخصيه اللى عاوز يكتب حاجه يكتبها وانت من حقك تعلق عليها وتثبت العكس فى حالة عدم اعترافك بها أو تأيدها فى حالة تأييدك للمنشور مش هنفضل نهاجم فى بعض وننسى قضيتنا بقى ياريت نصفى الخلافات اللى ما بنا ونتداركها ونحط ايدينا فى ايدى بعض.
ده رأيى المتواضع ..... وشكرا
في28,شباط,2007 - 01:02 مساءً, م. محمد إلهامى كتبها ... (غير موثّق)
أستاذ أحمد :

انا معاك في المبدأ نفسه ، لكن برضه مش ضد ان اى حد يستخدم اللفظ اللى هو عايزه للتعبير عن اللى عايز يقوله ، كون ده مش بيناسب بعض القراء ، فالكاتب ليس وزارة إعلام لازم يراعى القراء .. ده واحد بيكتب اللى هو عايزه .

كون انه بقا رمز للتدوين او غيره ، فدى حاجة حصل عليها بمجهوده وإضافاته منفردا ، وليس ملزما أن يراعي نفسيات كل القراء لأنهم يعتبرونه رمزا .. اللى عايز يعتبره رمز وهو كده يعتبره ، واللى شايف ان الحاجة دى بتخدش من " رمزيته " خلاص .. بلاش يعتبره رمز .. بلاش يبص له على انه رمز .

صحيح انا مابحبش الالفاظ دي .. لكن هو حر فى اختياراته لألفاظه .. دى خلاصة رأيى ، وانا شخصيا اعتبرتها مشاركة من ضمن مقالاته المستفزة فى موضوع عبد الكريم .. مش اكتر من كده ، لكن انا بحترم في علاء انه متسق مع نفسه وصاحب مبدأ في النهاية . نختلف في المبدأ أو نتفق ده موضوع تاني .

لكن فيديوهات وائل لسه ماشوفتهاش .
في28,شباط,2007 - 05:53 مساءً, اشرف كتبها ... (غير موثّق)
حرية التعبير مكفولة للجميع ولكن بضوابط وإذا كان فيه سلوك خطأ فلانعمم الموضوع ونقول المحجبات ...المفترض أنك شاب ياوائل وعندك أخوات أوبنات أو متزوج لو الصور اللى انتشرت وجدت صورة والدتك أوزوجتك أوأختك ..كان إيه رد فعلك ..أعتقد ياعزيزى مش هتقول حرية والكلام اللى بتصدع دماغنا بيه ...
الحاجه التانية لم أسمع لك صوتاً عن زنا المحارم وعن الفساد داخل الكنيسه مثلاً ...ياأخى بدل منشوف منك صورة تشجعنا وتكتب لك فى أعمالك الحسنة وفى الآخر تقول لى حرية شخصية
في28,شباط,2007 - 06:02 مساءً, مجهول كتبها ... (غير موثّق)
حرية التعبير إذا كانت تتعارض مع قيم المجتمع أوتشيع سلوك فاضح ..متبقاش حرية تبقى تشجيع على الرذيلة ......وتخيل إن واحد صور أمك من غير ماتعرف ولقيت الصور على النت ....هتقول حرية وكلام فاضى...وبعدين الفوتوشوب راح فين ....
يابنى الحرية انت فاهمها غلط ( أنت حر مالم تضر ) وأنت بنشرك للكليبات تضر بقيم وعادات كثيرة بدل منشجع اللعبة الحلوة ...وفين تعليقك على البنات اللى متلبسش نقاب ودايرين على حل شعرهم لم نجد لك كليب عن بنات الليل وعن الموضه وعن الاسفاف ولم نجد صوتاً المخدرات وبنات ثانوى وانتشار الزواج السرى ....كفاية على المنقبة أنك وأمثالك بيشاركوهم حريتهم ...اكسف على دمك واللى متقبلوش على أمك عيب تقبلوا على بنات الناس
في28,شباط,2007 - 06:08 مساءً, رانده كتبها ... (غير موثّق)
من حق اى حد انه ينتقد اي حد لكن لصق البلاوي بفئة معينة من الناس دا اسمه تمييز انا ولا محجبة ولا منقبة لكن انا مش مع التعميم ومش النقاب اللي ينضرب به المثل علي (شرور) الاتجاه الاسلامي
يعني اذا كان وائل بيتكلم عن حب الشهرة والتسلق فا هو كمان من هذا النوع دور في مدونته وهتلاقي كم طبخ الخناقات واثارة المشاكل والشعللة وهيبان بالظبط افة حب الشهرة عنده واذا كان حد اتكلم عن اخلاقيات التدوين احنا في الفضاء السيبري والافتراضي والبطيخ كله يعني مفيش حاجة اسمها اخلاقيات تدوين لان التدوين لمُ - لم من رمرم يعني-
في28,شباط,2007 - 06:18 مساءً, رغد كتبها ... (غير موثّق)
عايز اسالك ياعم علاء وياكل اللى فى المدونة اللى كتبوا الكلام والكليبات اللى موجودة لو الله سألنا عليها حسنات أم سيئات .....هتقول لربنا ياعلاء دى حرية هتقول ايه لما يسألك عملت كده ليه هتقوله أنا مدون ودى حرية .....قادر ربنا يخرسك طالما بتتجرأ على خلق الله ...إيه يعنى واحدة تقوم الدنيا وتقعد عليها عاجبك البنات العريانه قوى .....اختشى على دمك .
في28,شباط,2007 - 06:38 مساءً, مجهول كتبها ...
الكلام كتير وانا مش عارف اعلق عن ايه واسيب ايه بس عالعموم جزاك الله خيرا لو كل انسان كبر وعلى وبقى شئ او رمز زى ماانت بتقول وبقى يبص للناس من فوق يبقى عليه العوض ولو كل انسان بدا يكبر بفكره ورايه ويتكلم بقى فى نظرهم نكرة يبقى عمر ماحد هيكبر كلنا بنبدا صغيرين وبنكبر ولازم اللى اكبر مننا يعلمونا ولازم احنا نغلط عشان نتعلم
ولو انت عملت زى ماقالو انك تبطل تدوين لانك نكرة و انك اتهمت بانك طالب الشهرة والنجومية فده مش صح ولا حل بالعكس امال تبقى فين الحرية اللى بينادو بيها؟؟؟؟؟
بصراحة الحاج جرجس صح وفى نفس الوقت غلط مع الاعتذار طبعا وزى ماانت قولت بيناقض نفسه بس المفروض ان الاناء ينضح بما فيه فالمدون له حرية التعبير عن اللى عاوز يعبر عنه بالطريق اللى تريحه وباسلوبه وممكن يكون اسلوبه ده مش كويس فده لان زى ماانا قولت ان الاناء ينضح بما فيه ولكن
فى اصول لازم الانسان ميتعديهاش وكلام المفروض اراعى فيه احساس ومشاعر القارئ
واسمحلى ياحاج جرجس ان الموضوع كبير مش مجرد نلعبها صح والا غلط حتى لو هنلعب فاللعب له اصول وقواعد والا ايه؟؟
يبقى لازم نحط اطار الكل يمشى عليه وانا معاك يااحمد بطالب معاك بالحملة
بس برده ده ميمنعش انك غلطان ان ده فعلا رد وائل عليك وكان عالميل الخاص بيك يبقى مش من الاصول انك تشردله كده مهما ان كان غلط فيك الا اذا كان نشر رده ده عالمدونة والا تستاذنه فى نشر الرد
لو وائل زى ماانت بتقول هو وعلاء رموز للتدوين وانت واحد من قرائهم حكمت بده فاكيد من خقك تعلق على راى ليهم مش عجبك او اسلوب غير لائق اتكلمو بيه بس برده اكيد لما القراء يلاقو ان حد منهم بيكتب باسلوب غير لائق ويلاحظ الغرور اللى بقى فيه يبقى اكيد هيغير رايه فى حاجات كتير ويعيد النظر
يعنى من الاخر الراى للجمهور
وفى ختام كلامى بشكرك جدا على اثارة موضوع زى ده لان فعلا لان يصلح الله حال الامة دى الا اذا صلحت نفوسها والساكت عن الحق شيطان اخرس
في28,شباط,2007 - 07:56 مساءً, Hassanin Elkassas كتبها ...
الأخ أحمد
تحية طيبة لك ولمدونتك الطيبة وموضوع مثير جدا وهادف والتدوين هو تدوين لحظى لما نمر به من وقفات عامة أو شخصية أو فكرية أو ما إلى ذلك من مواضيع شتى تهم كل منا على حدة ولكن نحن ضد الردود الغير لائقة .
لنا حق توضيح الرأى والوقوف ضد الفساد ولكن بالطريقة المناسبة والإسلوب المناسب أما أن يظهر مدون فى قناة فضائية ويقول أنا لا أحترم الحكومة المصرية فهذا عيب وأن نقرأ ألفاظا نابية فى مدونة فهذا شئ غير مرغوب فيه حقا ...وكلنا يواجه سلبيات فى يومه ولنا الحق فى إبراز تلك السلبيات حتى تنحسر وننأى بمجتمعنا للأمام .
أما أن تقف مدونة على مجرد السب أو تلفيق أحداث كالتحرش الجنسى التى لم يذكرها أحد غير مدونة وائل عباس وكأنه هو الشاهد الأوحد فهذا شئ مرفوض .
في28,شباط,2007 - 11:06 مساءً, د. وائل عزيز كتبها ...
أحييك أخي أحمد..

سيحتاج الأمر بعد الوقت حتى نتعلم كيف نتحاور.. ثم نتعلم كيف نختلف.. ثم تفرز الأيام المخلص من المتربح شهرة أو مالاً.

لا تكفر بالحرية... وداوم على التمسك بالقيم والأخلاق..واصبر صبراً جميلاً.

أحييك وأشد على يديك.
في01,آذار,2007 - 03:44 صباحاً, مجهول كتبها ...
بصراحة يا احمد انت واجع دماغ لان بصراحة سواء وائل او حتى شرقاوي ناس تافهة ومسطة ومزلطحة يعني من الاخر مبتعرفش تكتب و في ناس كتير مبتقراش لهم
يا شيخ بلا قرف دى عالم تافهة طبعا الحاج جرجس هيطلع يقوللى وائل دا البي البي سي اختارته يبقي من اهم معرفش كام شخصية هقولك طز لانه بالظبط زي منطق ان مبارك نجح في الاستفتاء علي الرئاسة بنسبة 99%
خلي التدوين ينضف بقي بما انه وسخخخ اوي
في01,آذار,2007 - 03:51 صباحاً, مجهول كتبها ...
كمان نسيت اقولك ودا راي ناس تانية متابعة تدوين لكن مش بدون
بعد كليبات التحرش و الشرطة هتلاقي بين دا كله ان عباس مثلا مبوجهش انتقادات للنظام لكن بيمسك في الاذناب اللى هو الوزير الفلاني ولا العلاني او يمسك حد بيمثل تيار سياسي معين بما انه بقي بلطجي التدوين
انا اول رد فعلي لما قريت رده علي اميلك قولت بصوت عالي أحا أحا حرية ايه اللى سيادته فالق دماغنا بيها
انت عريت اشكال وسخة تستحق التعرية
في01,آذار,2007 - 05:02 صباحاً, مستبشر بالفتح كتبها ...
التدوين اخي و سيلة فلاي غاية و هدف ستستخدم؟
و التدوين مفتوح لكل الاصناف و الناس معادن و خلفيات و دهنيات و عقليات و مصالح.
فمنهم من سيكون تدوينه عملا ساميا و دعويا و نربويا و فكريا و تنمويا.
و منهم من سيجعل من مدونته اداة للافساد و خدمة الفساد.
نسال الله ان يصلح نياتنا .
في01,آذار,2007 - 05:15 صباحاً, د.حنان فاروق كتبها ...
السلام عليكم
من وجهة نظرى الخاصة جداً والتى لا أفرضها علىأحد..أن المدون الذى اختار أن يكون مدوناً هو إعلامي حر...والإعلامي عليه واجبات وهو يخاطب مجتمعه أو مجتمع مغاير..فالرقي شرط من شروط تحاوره مع العالم المحيط..إن من أرقى الأساليب والأهداف الإعلامية الصعود بالذوق العام درجة درجة حتى القمة أو مايقترب منها..أما الإصرار على النزول إلى الدرك الأسفل من الذوق الحوارى والتعاطى مع الأمور المطروحة بطريقة الخلاف الشخصي لبعض الناس ذوى الأفق المحدود والرؤية الضيقة..فهذا ليس من الإعلام في شىء..
لقد اتفقنا هنا اتفاقاً ضمنياً غير مكتوب أننا بتدويناتنا أردنا التعبير عن أنفسنا والتعاطى مع مشكلات المجتمع دون قيود ..لكن كلمة دون قيود هذه لا تعني التنصل حتى من أبسط أسس العرض والحوار..
شكراً للجميع..
في01,آذار,2007 - 12:01 مساءً, Ola El-Fouly كتبها ...
اخى الأستاذ احمد
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الحريه مطلب كل انسان سواء أن كان يكتب او لا يكتب لكن هذا لا يعنى ابدا السماح بالأستهزاء من أشخاض او جماعات او المعتقدات الدينيه او الخروج عن الأداب العامه او الخروج عن حدود اللياقه فى الكتابه وبصراحه الفرق كبير بين السبق فى خبر معين او نشر وقائع يتابعها الجميع وبين اهانه اى انسان على صفحات المدونات والا تصبح الحريه هى الفوضى ويصبح من حق اى انساتن باسم الحريه التعدى بالضرب او السب للأخريين فحريه الفرد تنتهى عندما تبدأحريه الأخريين وعلى الدوله الحفاظ على حقوق كل المواطنين و الحفاظ على الأداب العامه ومعاقبه من يتعدى ذلك والا فما الداعى لوجود الحكومات بشرط الا تمس حريه التعبير عن الرأى تحياتى
علا الفولى
في01,آذار,2007 - 12:39 مساءً, طارق محمد محمد على كتبها ...
الاخ / احمد
عنوان الادراج جعلنى ادخل بسرعة الى مدونتك لاكتشف هذا الموضوع الهام والذى يخص مدونين مصرين تميزوا فى التدوين ولكن قد يرى البعض انهم قد نجحوا بهذه الطريقة فمدونتة علاء ومنال بها الكثير من الالفاظ التى لا يمكن ان تصدر من شخص مثقف وليست حرية التعبير فى اختيار تلك الالفاظ فيجب علينا ان نتعلم من رقى اللغة العربية وهى لغة القران الشريف ولكن الاخ علاء مستمر فى هذا الاسلوب .
اما مدونة الوعى المصرى فقد نجحت فى كشف التعذيب داخل اقسام الشرطة الا ان صاحب المدونة له ايضا اسلوب سئ فى الكتابة من ناحية الالفاظ وبالنسبة لموضوع النقاب فهو حرية شخصية لكل مسلمة ان شاءت ان ترتدى النقاب ولكن لا يجوز لاى شخص مهما كان ان يتناول النقاب او الحجاب والاسلوب الذى ظهر فى تلك الكليبات لا يمكن اعتباره حرية وانه هو تشويه لصورة الاسلام .
وان اشيد بهذا الموضوع الهام والخطير جدا .
تحياتى اليك يا اخى
الافوكاتو المصرى
في01,آذار,2007 - 02:29 مساءً, saraislam كتبها ...
السلام عليكم
أدعوا السادة المدونين و المدونات المحترمين جميعا إلى مناقشة نضرية "الخط الإسلامي الثالث" التي تعني بالخروج بديننا الإسلامي معافا و معه جميع الدول العربية أيضا معافاة من الأزمات العالمية الحالية و هي نضرية في غاية الأهمية تستحق مناقشتها من الجميع و إبداء الجميع أرائهم فيها
أنا جزئتها إلى حلقات و قد قمت بنشر الجزء الأول و سيسعدني تفاعلكم مع الموضوع و إبداء أرائكم فيه بموضوعية و شكرا
http://sarai.maktoobblog.com/?post=229510
في01,آذار,2007 - 07:58 مساءً, ahmed hassen كتبها ...
عبنا زماننا والعيب فينا
فاشتكى الزمان لزمن قديما
جال به صهيل الخيل حينا
قال له
أين أنت من هؤلاء دينا


صرخت بأعلى صوتى
وامعتصماه
أتانى صدى الصوت
واحسرتاه
في01,آذار,2007 - 08:00 مساءً, ahmed hassen كتبها ...
واهيفاء

hassan aly : Elfagr
خيارات أخرى 24/09/06

تضيق بنا الدنيا يوما وترحب أين رحلت يا صبر
وتناثرت شعرات المشيب أين ولى عهد الشباب النضر
كيف شاب الوليد وما أتاه الربيع الثلاثون وكيف المصير
جرحى ينذف كسيل النيل ها قد غضبت يا نهر
آه قالها القلب فهل تفهم يا من على الأثير
ويحى أنا بحت بسرى عذرا شربت خمرا وأسكر
ضاق الصدر بهمسه وصار اللسان على أقدر
ورث الطبيب ولده لغة الطب الدرس والسيارة والعقار
حضرت الدرس ركبت السيارة وجاء العقار مرضى الدوار
فداونى يا ولى عهد العلم باءرثك علك تعى للداء سر
خلف سفير العراق جده وزيرا للكياسة ذاك منصب وجاهة وحكر
وتخرج الشرطى ملازما عمه لواء الءاقدام وعقيد القهر
حتى كرسى العدل وليه صاحبا الرشوة وشاهد الزور
فطمع الوالى فى كرسى العرش مائة عام وشهر
أعطنى كرامتى وعيشى أطلق يدى ءاننى أبايعك فرعونا لمصر
جمهورية أو سلطنة أو مملكة من عهد جمال الأول لمبارك السابع عشر
كرهت كونى مهانا فى بلدى أحل سفك دمى لأمير قطر
ما أصعب الدمع على وطن جريح ءاشهد يا لبنان وأنت يا قمر
تركت بلدى سعيا لرزق وجدتنى سجين جوانتانامو وغريقا لبحر
شكوت للبيداء والطير والشجر أتسمعنى يا ريح وأنت يا صخر
عشت كأننى لم أحيا سرقت الأعضاء منى ودقائق العمر
مهمش أنا لا خال لى ولا تأشيرة قلم والأحلام تتبخر
تطحن الأنفاس فى الصدور أسير هائما بين دقيق البشر
المجمع والسعاة تعرفنى والميدان والطابور والسفر
ضعوه فى الحضيض خضوه وحرضوا ضده ماضيه يضبط ويحضر
مضطهد مضروب مضرج يتخضب كنبض ضرحه الرض بلا ضجر
أضج مضجعى ضمضم يقضم ويضرم يعضده ضوء أخضر
ضعف الغضروف والضرس وتضمحل لضراوة الهضم الضمائر
خضعت الضحية لضامر ضغينة بغيض يتضرر
فنهض الضلع و العضل وغضب للضيم غضنفر
عض الضبع و ضيع لتضحك حضرموت و تماضر
ضمد مرضا عضالا أضنى الضرير والضرائر
وأضحى المخاض فضيحة ينضوى بها المضطلع والمتضفر
ض خضم ما ينضب تضحد ويرضخ الضير مضطرر
نسينى العشق وكلمات غزل لحسناوات مغريات تتبختر
ءان العيون التى بهن حول برؤت وهى لعين حور تنظر
أسكنتك يا هيفاء بشقة فى كوكب غير أرض النفاق ورعاة البقر
نرقص و نغنى مع الآه والواو والليل والفراش الأحمر
ننسى الهموم ننتشى بقبلة على الخال وكأس يسهر
نغفوا ونصحوا ماذا فعلنا ليلة أمس لا نذكر
نفد مداد الكلام فجاءة والرأس بالفكر منهمر
سكت القلم وليس الصمت دوما للرضا مشير


رد إعادة توجيه




اختيار اللغة
تلقائي
English (US)
English (UK)
Deutsch
Espa
في02,آذار,2007 - 04:12 صباحاً, saraislam كتبها ...
السلام عليكم
أدعوكم جميعا إلى مناقشة الجزأ الثاني من نضرية "الخط الإسلامي الثالث" التي تعني بالخروج بديننا الإسلامي معافا و معه جميع الدول العربية أيضا معافاة من الأزمات العالمية الحالية و هي نضرية في غاية الأهمية تستحق مناقشتها من الجميع و إبداء الجميع أرائهم فيها
و سيسعدني تفاعلكم مع الموضوع و إبداء أرائكم فيه بموضوعية و شكرا
http://sarai.maktoobblog.com/?post=229530
في02,آذار,2007 - 11:08 صباحاً, مستبشر بالفتح كتبها ...
اخي عبد الفتاح ما الهدف من المدونات ان لم يكن تعارف و تواصل و تعاون و مد جسور للحوار.
بارك الله فيك اخي

في02,آذار,2007 - 12:22 مساءً, مجهول كتبها ...
جعباوي..الجسر
حياك الله.ان ردك على الاخ لمدون..نبيل ورزين نرجو ان يستفيد منه..
معجب جدا بمدونتك وموضوعها,
اشد على يديك,واصل العطاء في فضح الظلم والظالمين ونصرة الحق والحقيقة.
ما اقترحه الاخ بخصوص الخط الثالث في العمل الاسلامي يستحق النظر والتامل,ولكن يجب الحذر من التنظيرات ,لانها تلهي عن حقيقة الموضوع وتدخلنا في متاهات عديدة.
شرا مع التحية والمحبة..
في02,آذار,2007 - 03:41 مساءً, مجهول كتبها ...
وائل عباس واحد عاوز شهرة ولو باع نفسه ..باع مصر علشان مليون زائر وهو اعترف بكده في موضوع التحرش الجنسي

شكرا ليك يا احمد على كلمة الحق دي..
في02,آذار,2007 - 05:13 مساءً, عبدالله الواسطي كتبها ...
ادعوكم لزيارة مدونتي يوميات زغلول العراقي والتعليق على اخر كتاباتي المتجهولون
المخلص
عبدالله الواسطي
مؤسس جمهورية النوم العربي
http://alwasity10.maktoobblog.com/
في03,آذار,2007 - 01:16 صباحاً, مجهول كتبها ...
النماذج المعروضة مثل اوائل وغيره نماذج لاتستحق سوى الرثاء عليها وليس الغضب منها اللهم اهد قومي فانهم لايعلمون اما الحاج جرجس عندما قال ان احمد كان لايجب ان ينشر رسالة جاءت له علي الايميل فانا لااوافقه الراي لان الكلمة اذا نطقت بها ملكتك ونحن نحاسب علي اقوالنا الخلاف في الراي شيء وارد ونحن نحترمه ولكن الاسلوب في التعبير يجب ان يتسم بلذوق ......!!!!
في03,آذار,2007 - 12:11 مساءً, المسافر كتبها ...
يا اخي الي يبحث عن الشهرة واضح والي يبحث عن الاصلاح واضح

بالله هذا رد انسان مثقف

الي رد عليك فيه المدون المصري

"اه
ده انت واحد نكره بتعمل لنفسك دعاية بقى
طب مش تعمل نفسك بنفسك بدل التطاول على حساب الاخرين
خلي الناس تعرفك وتشهدلك بمواقفك وانجازاتك ووقوفك الى جانب الحق ودفاعك عن المظلوم وبعدين انتقد من هم اكبر منك قدرا وعلما وخبرة
جاتها نيلة اللي عاوزه خلف
فعلا ذبابة من ذبابات المدونات
بس ما تفرحش قوي
انت مش اول ولا اخر واحد
غيرك كتير وبيختفوا زي التفه في بحر

عيب هذا الكلام رغم اني لا اعرفه شخصيا

وبعد هذا الرد لا اريد معرفته

اما الزبد فيذهب جفاء

شكرا لك اخي على مدونتك كلها فلأول مرة اجد مدونه فيها نوع الوعي

تصور اني رأيت من المدونين المصريين من يدافع عن الذي يسب الرسول صلى الله عليه وسلم والاسلام

الله يهديهم

وشكرا لك

وفقك الله

في03,آذار,2007 - 12:21 مساءً, المسافر كتبها ...
اخي نسيت ان اقول لك شي

اياك وان تتوقف فهذا ما يريدوه استمر ولو على حساب وقتك

فأنك على خير ان شاء الله

وما امس الحاجة لهكذا مدونات

وفقك الله
في04,آذار,2007 - 12:12 صباحاً, الفـ العربي ـارس كتبها ...
أقتباس
{ "مين ده يا عم ووزنه ايه
ده واحد ابن آوى من آكلي الجيف في عالم المدونات
ذبابة بتعف على عالم التدوين
ربنا يهديه ويعرف ان الاسلام مش هو النقاب
وان اللي يحبس كريم الكافر بكره يحبسه على اهون سبب
عالم متطرفة ولاد كلب جابونا لورا"
أشكر الزميل وائل عباس علي رده الرقيق }

شكراً يا وائل .. وهذا حقيقة رداً اكثر من رائع ... فأني كنت من المندهشين من طريقتك ولكن لم اتوقع ان تكون مثل كريم!!

على أية حال شكراً لك اخي أحمد على توضيحك وجراءتك,, و لا ننسى ان المدونات هي باب للوعي والنهوض بأمتنا وشعوبنا وليس لنتعالى على بعضنا بعضاً .. فأن كانت للكبرياء وان ننظر لها على انها مجال للشهرة فسحقاً للمدونات .. فهي بالفعل اتت بالرويبضه امثال وائل عباس وكريم ...

وكما ان وائل عباس اصبح مشهوراً جداً فدعوني اقول ...
الذباب لا يأتي الا على العفن...
أنا لست ذبابة....
لذا انا لن أدخل الى مدونة ذالك الـ............ وائل عباس.

والسلام على من اتبع الهدى...
في04,آذار,2007 - 09:24 صباحاً, أحمد زكى كتبها ... (غير موثّق)
مجرد تعليق على الأخ العربى الكبير
ما الذى تقصدة من أن وائل مثل كريم ، يا أخى العزيز القضية عبارة عن خلق الله اللى بيطنطوا على بعض ، و أنا سجلت إعتراضى على لغة وائل ، بس كريم حالة مختلفة ، كريم قال رأى محدد و إتسجن 4 سنين بسبب الرأى دا. أظن إن كريم برضو كان فاتح مدونتة للراى و الرأى الآخر ، و دا ماكنش أسلوب وائل.
بس دا كان تعليق بسيط
في06,آذار,2007 - 03:09 صباحاً, مجهول كتبها ...
قلة ادب من صاحب هذه المدونة مناقشة شخص غير موجود واتاحة الفرصة للناس تقل ادبها عليه وهو مش هنا
وبعدين يا بارد هو بعتلك رد خاص يليق بك تنشره انت على العام ليه
وسقطة المدونين فعلا انهم يردوا على واحد عاوز يتشهر على حساب ناس تعبت وعرضت نفسها للمخاطر علشان يدافعوا عن اللي زيك
مش وائل بيدافعلكم عن الاخوان برضه يا منافق
ولا انت مش بتشوف غير كريم عامر والنقاب
وعلى فكرة مدونات الاخوان كلها زبالة لانها مش بتتكلم غير عن الاخوان بس مش عن مشاكل مصر الحقيقية
ومدونات وائل وعلاء ونورا ومالك وشرقاوي اتكلمت عن كل مظلوم في مصر من الناس العادية للاخوان والشيوعيين وما ركزوش على فصيل معين بالشكل المقزز اللي عملوه عيال الاخوان
في06,آذار,2007 - 03:11 صباحاً, مجهول كتبها ...
فعلا الاخوان ما دخلوش عالم التدوين غير علشان يدافعوا عن معتقليهم فقط وما سمعناش عن الاخوان المدونين مثلا لما علاء ومالك وشرقاوي كانوا محبوسين علشان البلد
في06,آذار,2007 - 08:53 صباحاً, مجهول كتبها ...
ايها الاخ المجهول احنا مش قلنا الاختلاف شيء وارد ولكن يجب ان نتناول الامور بادب ثم شهرة ايه التي يبحث عنها احمد والله يابني لسنا طالبي شهرة نحن طالبي الجنة وفكرة المدونة هي كلمة حق عند انسان ..... ما علنا هل يرصي الله ان يساء للاخر لاني اختلف معه سواء كان احمد او المنتقبات اذا كان هناك نماذج سيئة في النقاب مثلا مثلا فهل نعمم هل نشر الامر علي انه قاعدة مالكم والمنتقبات هم يرون النقاب قربة الي الله اوله اصل شرعي هم احرار ياطالبي الحرية الن يصلح حال العالم العربي سوي الاساءةللنقاب حسبنا الله ونعي الوكيل واللهم اهد قومي فانهم لا يعلمون
في06,آذار,2007 - 03:13 مساءً, مجهول كتبها ...
من حق اي مسلم وسطي انتقاد اي شيء متطرف
العري تطرف
والنقاب تطرف
وكلاهما مذموم
في06,آذار,2007 - 03:16 مساءً, مجهول كتبها ...
يبدو انها صفقة امنية بين الاخوان والامن للهجوم على المدونين في مقابل الافراج عن الاخوان
والاخوان تاريخهم مليء بالصفقات وبيع المناضلين للامن
في06,آذار,2007 - 03:17 مساءً, مجهول كتبها ...
أي والله يا أخي الكريم الإخوان يبيع كبيرهم صغيرهم ولا ينتفضون الا من اجل الاسماء الكبرى
في06,آذار,2007 - 03:19 مساءً, مجهول كتبها ...
باعوا وائل عباس وعلاء خلاص بعد كل ما فعلوه للاخوان
اخص على نكران الجميل
في06,آذار,2007 - 05:16 مساءً, من دفتر الوطن كتبها ... (غير موثّق)

السلام عليكم للجميع /
فى مشكلة بسيطة فى وجود ما يسمى بأصحاب التعليقات المجهولة ، و دا ببساطة إن الواحد موش عارف هو بيكلم مين بالظبط. و لكن عموما بالنسبة للأخ اللى إتكلم عن إن الإخوان طالبى الجنة . دا يا أخى الفاضل – و أرجو إنك تستحملنى – كلام ملوش معنى ، إحنا بنتكلم فى قضية ما ، و لا مجال إطلاقا للحديث عن الجنة و النار فيها ، الإخوان كمجموعة من البشر عايزين يدخلوا الجنة ، و الله و كل أعضاء الحزب الوطنى كمان ، و خد معاهم حزب الغد و الوفد و التجمع و كل الأحزاب ، و كل أعضاء النقابات. يا أخى إحنا فى معترك عمل سياسى ، و بالطبع لازم تحكمه أخلاقيات ، لكن بلاش الكلام الخاص بالوظيفة الإستشهادية للإخوان المسلمين.
بالنسبة لتعليقات الأخوة المجهولين التانية ، و لا أدرى إذا كان واحد و لا كذا واحد و لا حتى متفقين مع بعض ، فكل الكلام اللى إتقال عن الصفقة الأمنية بين الأمن و الإخوان ، و سياسة الإخوان و غيرها ، كلام يحتمل فعلا المناقشة. بس أظن إن موضوع المناقشة هنا هو أشكال حرية القول. و هنا طبعا لازم أقول إنى شخصيا بقدر المشاركة المحترمة لعلاء سيف، مدون له وجهة نظر و بيعرضها ، بس رد وائل كان غريب فى كونه على درجة كبيرة من الإستعلائية و الغرور و الكبر إلى جانب الإساءة الشخصية. و فى موضوع الإساءة أظن إننا لو فى دولة محترمة فممكن لأحمد عبد الفتاح أن يروح بالشتيمة دى المحكمة بوصفها سب و قذف. الإيميل المرسل من وائل ماكنش حاجة شخصية خالص ، دا كان شتيمة ، و من ثم كلام مينا عن إن نشر الشتيمة سقطة أخلاقية هو عبارة عن كلام لا محل له من الإعراب. و دا ببساطة لإنها ماكنتش مراسلة شخصية ، بل كانت سب و قذف.
أنا آسف إذا كنت إحتديت شوية فى الكلام ، بس فى نقطة مهمة جدا و هى الخاصة بدفاع وائل و علاء عن الإخوان المسجونين و المعتقلين و أظن إن دا موقف يحسب لمجموعة المدونين ا(العلمانيين) ، علشان كدا أظن إننا محتاجين من السادة مدونى الإخوان إنهم يعلقوا على الكلام دا ، و هل هما فعلا مبيتكلموش إلا فى سجناء الإخوان بس. دى نقطة أشكر فعلا الزميل اللى طرحها و أظن إنها تنفع موضوع للحوار.
بيننا الود
في06,آذار,2007 - 05:49 مساءً, أحمد عبد الفتاح كتبها ...
أنا كنت قررت بعد نشر التدوينه ده بيوم واحد بس اني معاقش تاني وده لاكتر من سبب
لكن لان الحوار وصل لمنطقة لازم اتكلم فيها فانا اضريت اكتب التعليق ده
1- واضح انا اخواننا المجاهيل مكلفوش خاطرهم يقروا التدوينه او التعليقات الي عليها وهما بالكتير حد حكالهم ودخلوا علقوا علي طول
الساده الافاضل انا مهاجمتش علاء ووائل عشان هما وائل وعلاء ولا عشان هما علمانيين أنا قلت في اكتر من حتة في التدوينه وفي التعليقات بتاعتي اني اتعلمت منهم كتير واني مقدرش انكر الي عملوه ودورهم المتميز
انا انتقضت اسلوب معين وتصرف معين وفيه فرق كبير
2- موضوع الصفقة والكلام الحمضان ده انا طبعا مش هرد عليه لان اي واحد حتي مش بيعرف يقرا ويكتب عارف ان ممكن اي حد يتحالف مع اي حد الا الاخوان والحكومة
3- بالنسبة للاخ المحترم الي قعد يوصفني باوصاف رقيقة ذي زبالة وكلام من ده احب اقول له ان مدونتي مش للاخوان بس انا فيها اتكلمت عن كريم عامر ودافعت عن جزء في قضيته وانتقضت جزء واتكلمت عن الحب والحياة عساكر الامن المركزي والتوريث وحاجات كتير قوي يعني مش ذي حضرتك ما بتقول أن على فكرة مدونات الاخوان كلها زبالة لانها مش بتتكلم غير عن الاخوان بس مش عن مشاكل مصر الحقيقية .
وعشان ميطلعش حد في مقام حضرتك الرفيع يقول ان بتكلم علي حد مش موجود انا اول حاجه عملتها اني بعت التدوينه لوائل وعلاء .
وبالمناسبة برده انا كنت مع علاء ومالك والشرقاوي قدام نادي القضاه وكنت معتصم معاهم ولوا ستر ربنا كنت ممكن ابقي معاهم في السجن يعني مش ذي ما حضرتك برده قلت .
4- احب اقول للسادة المجاهيل او السيد المجهول ان اغلب من ساندوني في هذه الحمله هم المدونيين العلمانين انفسهم وشباب من اجل التغيير ( شباب كفاية ) وليس مدوني الاخوان ولو حضرتك كلفت خاطرك ودخلت عالمدونات الي معلقه عالموضوع هتعرف مدي صدق كلامي .
5- بالنسبة لكلام استاذي أحمد زكي ( من دفتر الوطن ) أنا معاه في حاجات ومش معاه في حاجات بس احب اوضح نقطة
الاخوان لم يدافعوا عن قضايا الاخوان فقط
فمدونات الاخوان كان لها دور في موضوع التوريث والتمديد وكانت صور طلعت السادات وعليها التعليقات المنادية بحريته علي اغلب مدوناتناوتحدثنا عن كريم عامر واختلفنا حول قضيته ومنا من دافع عنه وتحدثنا عن مشاكل المجتمع اليومية ومشاكلنا اليومية .
وقبل ان تحكموا علي مدونات الاخوان ارجوا منكم زيارتها
أما بخصوص التغطية الخاصة لقضايا معتقلين الاخوان فهو امر طبيعي جدا
فما المنتظر مني عندما يعتقل والدي او صديقي او اخي ان افعل ؟؟؟ وعن ماذا اكتب ؟؟؟
مينا - والي كان من المدافعين عن علاء ووائل - قالي ان وائل فيه تهديدات امنية ليه فرديت عليه وقلت ليه وانا اول واحد هبقي وراه لو حصل ائ شئ مش بمدونتي بس لا بنفسي كمان
يارب نكون فهمنا
في07,آذار,2007 - 01:26 صباحاً, مجهول كتبها ...
ومين قال ان وائل عباس علماني؟ وائل عباس متدين وكمان كان بيكتب مقالات في الدين بينتقد فيها دعاة ومشايخ من زمان وده مش جديد عليه وانا قريت له بعض المقالات وشايف ان معلوماته الدينية جيدة جدا وعارف ان وائل عباس بيتضايق جدا لما حد يقول عليه انه علماني او ملحد فطبيعي انه يتعالى ويشتم كمان
وائل عباس حتى مرة قال انه عاوز دولة اسلامية لكن قال ان كل التيارات السياسية الموجودة حاليا لبا تصلح واولهم الاخوان
طبيعي جدا وانا باعطيله كل الحق لان انا شخصيا لو حد قال عليا علماني او ملحد مش عارف ممكن اعمل فيه ايه
والمجهول النكرة هو صاحب هذه المدونة الذي لم يكلف خاره البحث في تاريخ وارشيف شخص اكن له كل الاحترام مثل وائل عباس قبل ما يتكلم عليه
لكنه مدون صغير غر مراهق في عالم التدوين
وانا مع كل كلمة وائل قالها عليه
لان من يتهمني بالالحاد يستحق اكثر من ذلك
ووائل كمان كان مؤدب زيادة عن اللزوم
في07,آذار,2007 - 01:31 صباحاً, مجهول كتبها ...
الكلام عن وجود صفقة لبيع وتسليم المدونين تسليم مفتاح لامن الدولة وتشويه صورتهم كلام منطقى جدا وبدأ فعلا بموضوع كريم عامر الذي حشد الاخوان له في قاعة المحكمة وهتفوا هتافهم الشهير جدا والخاص بهم الله اكبر ولله الحمد
ويبدو ان الدور على وائل عباس وعلاء سيف لاظهارهم بمظهر الملاحدة تمهيدا لتشويه صورتهم امام الناس ومن ثم اعتقالهم
عار على الاخوان هذا الدور القذر الذى يلعبونه
في07,آذار,2007 - 01:47 صباحاً, مجهول كتبها ...
اذا كانت الحكاية كده فوائل عباس عنده حق
وزى ما انت اتحمقت على دينك
هو كمان من حقه يتحمق على تشكيكك في دينه
في08,آذار,2007 - 07:12 صباحاً, مجهول كتبها ...
اخوان ايه باابني اللي يتفقوا ويبيعوا حسبنا الله ونعم الوكيل اسمح اقول لك ان الرد عليك خساره اسلام مين اللي احنا بنشكك فيه عيب جدا الكلام ده
في08,آذار,2007 - 01:37 مساءً, مجهول كتبها ...
الخوان من الخيانة
والخيانة تجري في دم الخوان
في10,آذار,2007 - 04:37 صباحاً, سلمي كتبها ...
الله يكرمك اظن كفاية لحد كده وهقول لك تاني بس بضيق شوية اللهم اهد قومي فانهم لابعلمون
في10,آذار,2007 - 04:40 صباحاً, سلمي كتبها ...
الاخ صاحب دفتر الوطن قلت ان الجنة مطلب كل الناس فهل يرضيك سوء سلوك وبذاءة الاخوة الافاضل لم نسمع عن طالب جنة فاحش اوبذيء اللفظ
في10,آذار,2007 - 03:41 مساءً, مجهول كتبها ...
انت بتزايد على الناس بدينك؟ انت واخوانك؟ هو مافيش مسلمين غيرك؟ انت محدث تدين ولا ايه؟ ماهو فيه محدث نعمة وفيه محدث تدين وانتم كده يا بتوع الاخوان
في10,آذار,2007 - 03:43 مساءً, مجهول كتبها ...
خير يا اخ يا صاحب المدونة سكت ليه وما واصلتش هجومك على المدونين اللي علموك تتكلم وتكتب وتدون وتصور بعد ما كنت نسيا منسيا انت واخوانك
كنت تجرؤ تفتح بقك على النت او تكتب حاجة باسمك الحقيقي حتى
ايه
مكتب الارشاد قال لك عيب ما يصحش مش وقته
ولا الصفقة الامنية اتكشفت
عيب بقى
في10,آذار,2007 - 03:46 مساءً, مجهول كتبها ...
يا نهار ابيض
هم الاخوان ممكن يعملوا كده فعلا؟
اخص
بس صدقوني يا جماعة انتم الخسرانين في كل الاحوال والامن عمره ما ها يديكم مكاسب لان الحداية مش بتحدف كتاكيت
خليكم شرفاء احسن وحربكم مع النظام مش مع اللي بيدعموا حقكم في التعبير والممارسة السياسية
والا فلا حرية لاعداء الحرية
في11,آذار,2007 - 04:39 صباحاً, الحاج جرجس كتبها ... (غير موثّق)
مؤامرة إيه بس وتحالف إيه بين الحكومة والأمن ضد المدونين؟ بلاش الخيال الواسع ده الله يكرمكوا... أحمد عبد الفتاح كل اللي اتكلم فيه نقد لما رآه مستفزا وغير لائق - من وجهة نظره - في مدونتي وائل وعلاء والراجل انتقد ما انتقد وقال كلمته وخلاص ودا حقه... وبغض النظر عن الاتفاق أو الاختلاف مع أحمد لكن تحويل الموضوع إلى ساحة معركة ضد الإخوان واتهامهم بالتحالف مع الأمن فدا مسخرة بجد وما يصحش... يا جماعة خلونا حتى موضوعيين في خصوماتنا... وبلاش الحمأة الكدابة تخلينا نصيب قوما بجهالة فنصبح على ما فعلنا نادمين... وبعدين اللي عاوز يخش يقول كلام جامد كدة واتهامات جامدة كدة ما يسترجل ويخش باسمه الحقيقي بدل من التخفي ورا التوقيع بمجهول!!
في12,آذار,2007 - 02:26 صباحاً, مجهول كتبها ...
وكمان الحاج جرجس بيثبت تحالف أقباط المهجر مع الإخوان المسلمين
هاهاها
في12,آذار,2007 - 02:28 صباحاً, مجهول كتبها ...
حنانيك يا حاج جرجس
وائل عباس وعلاء ومالك وشرقاوي ده أسلوبهم من زمان
اشمعنى دلوقتى بالذات بدأ الإخوان في مهاجمتهم
هو الاخوان افتكروا انهم بقوا اصحاب مدونات مؤثرة بجد ونفخوا ريشهم
ده الاخوان لسه بيقولوا يا هادي
وجمهورهم لسه من الاخوان اصحابهم بس
يعني لسه مالهمش جمهور حقيقي
وده في رأيي بسبب اهتمامهم بشؤون الاخوان بس والباقي جعجعة فاضية عن العراق وفلسطين
بينما باقي المدونين القدامى لعبوها صح وبيناقشوا مشاكل المصريين الحقيقية فاحبهم وصدقهم واحترمهم الناس ولو كره المتأسلمون
في13,آذار,2007 - 12:20 مساءً, مجهول كتبها ...
الحاج جرجس
انت منافق جدا..
واخرتك وحشه جدا جدا جدا
في18,آذار,2007 - 11:29 صباحاً, مجهول كتبها ...
كل من يعارض الاخوان هو كافر ابن كافر ، فلا صوت يعلوا علي صوت الاخوان ولا حل غير الاسلام .. تلك هي الديموقراطية الاصولية السلفية .. عاشت ميليشيات الاخوان الازهرية ، والموت للمدونين الاحرار ، والجزيه علي الاقباط

ليست هناك تعليقات:

شارك مع اصدقائك

Share |