الزملاء الاعزاء
قمت بارسال هذه التدوينه للزميل وائل عباس صاحب مدونة الوعي المصري عبر البريد الالكتروني ووكان هذا رده
"مين ده يا عم ووزنه ايه
ده واحد ابن آوى من آكلي الجيف في عالم المدونات
ذبابة بتعف على عالم التدوين
ربنا يهديه ويعرف ان الاسلام مش هو النقاب
وان اللي يحبس كريم الكافر بكره يحبسه على اهون سبب
عالم متطرفة ولاد كلب جابونا لورا"
أشكر الزميل وائل عباس علي رده الرقيق
---------------------------------------------------------------------------------------
لا ينكر اي مدون مصري فضل بعض قدامي المدونين المصريين علي العملية التدوينية واعطائها الزخم والصيت اللتان تتمتعان به الان في مصر .
ولهذا فانني ااسف علي ما ساقوم بكتابته في هذا المقال ولكنها الحقيقة التي يجب ان نواجهها ، فقد اصبح من الواضح بعض رواد التدوين في مصر خرجوا عن مبادئهم واهدافهم التي دونوا من اجلها واصبحوا يدونون من اجل اشياء اخري مثل الشهرة أو حتي المال ، وفي حال افتقاد الساحه الي حدث جذاب مثل أحداث التحرش او كليبات الشرطة فانهم لجاوا لخلق القضايا ببعض التدوينات التي اقل ما توصف انها لا تطابق معاير العمل الصحفي مخالفه مخالفة صريحة لميثاق الشرف الصحفي .
أكثر من تدوينه ظهروا هذا الاسبوع بنفس الهدف الاولي من مدونة كبير مدوني مصر تنين العمرانية البمبي علاء سيف .
فعلاء الذي يعرف كل مدون مدي تاثيرة في مجال التدوين ومدي اهميته ويعلم جميعنا ما يمثله مدونة منال وعلاء للمدونين الشباب ليس في مصر فقط ولكن في العالم العربي كله .
مدونة علاء خرجت علينا بتدوينه تحمل توقيع علاء عن البهائية وقضية كريم عامر ( للاسف لا استطيع حتي ذكر عنوان التدوينه ) والتي احتوت الفاظ اقل ما يقال عنها انها خارجه فعلاء نفسه يصف التدوينه بانها هذه التدوينة "ذكورية منحطة"، التدوينه وان اريد بيها الدفاع عن حرية التعبير ولكنها خرجت عن اي سياق لحرية التعبير فمن الواضح ان الزميل العزيز تناسي ان من اساسيات حرية التعبير أن لا اهين احد ولا اسفه من احد وانتقي كلماتي التي اعبر بها حتي لا اجرح بها احد .
التدوينة الثانية كانت عبارة عن 4 ملفات فيديو حملها الزميل وائل عباس صاحب مدونة الوعي المصري حول النقاب .
الاربع كليبات حملوا الكثير من الاهانة والتسفية للنقاب والمنتقبات فالكليبات حرصت علي اظهار المنتقبات منحرفات يشربن الخمر ... الخ ، فوائل عباس الذي حظي باهتمام وحب الاف المصريين بعد كليبات الشرطة واختياره من قبل اذاعة البي بي سي كاهم شخصيات العام لم يراعي اثناء نشره لهذه الكليبات مشاعر الالاف من المسلمات المنتقبات والذي يعتبر نشر مثل هذه الكليبات تسفيه من امر مقدس لديهن .
ويمكن للسادة القراء مطالعة كليبات وائل علي الروابط التالية
http://www.youtube. com/watch? v=FaD2JpKBLdQ
http://www.youtube. com/watch? v=_NcSZ7UgDRk&mode=related&search=
http://www.youtube. com/watch? v=XMjQvwkvXUY&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=_NcSZ7UgDRk
أما احدث موضات التدوين فهي ما خرج عليه بنا الزميل وائل عباس
وائل نشر علي جوانب مدونته عبارة احجز اعلانك داخل مربع خالي واضح انه خصص للاعلانات ، وواضح ان زميلنا العزيز لم يراجع اتفاقية الموقع الذي يقو بالتدوين عبره والذي يحظر نشر الاعلانات علي المدونات الشخصية .
انا لم أكتب هذا المقال لانقاض اشخاص معيينين ولكني اكتبه لكي انبه جميع الزملاء المدونين الي ان التدوين هو رسالة سامية يجب ان لا ننحدر بها الي أشياء لا قيمة لها أو تحدونا شهواتنا الي كتابة وتدوين كلام لا يستحق حتي عناء كتابته .
أما الزميلان والاستاذان العزيزان فاني اري انهم مدينون بالاعتذار لكل قرائهم ومحبيهم في كل مكان واعتذار مماثل للتجربة التدوينية .
وللزميل وائل عباس اهدي هذا الكليب من انتاجي حول النقاب لعله يغير رايه في ما نشره
http://www.youtube. com/watch? v=uJK7YD2cCnI&mode=related&search=
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
الاستاذ الفاضل وائل عباس قام بارسال رد اخر عليا بعد علمه بنشر رده الاول علي المدونه واليكم رد وائل
بس ما تفرحش قوي
انت مش اول ولا اخر واحد
غيرك كتير وبيختفوا زي التفه في بحر"
بشكر أ/ وائل للمرة الثانية بس اعتقد ان الايام وحدها من يستطيع ان يثبت صحة كلامك اما كلامي فهو ثابت الان
قمت بارسال هذه التدوينه للزميل وائل عباس صاحب مدونة الوعي المصري عبر البريد الالكتروني ووكان هذا رده
"مين ده يا عم ووزنه ايه
ده واحد ابن آوى من آكلي الجيف في عالم المدونات
ذبابة بتعف على عالم التدوين
ربنا يهديه ويعرف ان الاسلام مش هو النقاب
وان اللي يحبس كريم الكافر بكره يحبسه على اهون سبب
عالم متطرفة ولاد كلب جابونا لورا"
أشكر الزميل وائل عباس علي رده الرقيق
---------------------------------------------------------------------------------------
لا ينكر اي مدون مصري فضل بعض قدامي المدونين المصريين علي العملية التدوينية واعطائها الزخم والصيت اللتان تتمتعان به الان في مصر .
ولهذا فانني ااسف علي ما ساقوم بكتابته في هذا المقال ولكنها الحقيقة التي يجب ان نواجهها ، فقد اصبح من الواضح بعض رواد التدوين في مصر خرجوا عن مبادئهم واهدافهم التي دونوا من اجلها واصبحوا يدونون من اجل اشياء اخري مثل الشهرة أو حتي المال ، وفي حال افتقاد الساحه الي حدث جذاب مثل أحداث التحرش او كليبات الشرطة فانهم لجاوا لخلق القضايا ببعض التدوينات التي اقل ما توصف انها لا تطابق معاير العمل الصحفي مخالفه مخالفة صريحة لميثاق الشرف الصحفي .
أكثر من تدوينه ظهروا هذا الاسبوع بنفس الهدف الاولي من مدونة كبير مدوني مصر تنين العمرانية البمبي علاء سيف .
فعلاء الذي يعرف كل مدون مدي تاثيرة في مجال التدوين ومدي اهميته ويعلم جميعنا ما يمثله مدونة منال وعلاء للمدونين الشباب ليس في مصر فقط ولكن في العالم العربي كله .
مدونة علاء خرجت علينا بتدوينه تحمل توقيع علاء عن البهائية وقضية كريم عامر ( للاسف لا استطيع حتي ذكر عنوان التدوينه ) والتي احتوت الفاظ اقل ما يقال عنها انها خارجه فعلاء نفسه يصف التدوينه بانها هذه التدوينة "ذكورية منحطة"، التدوينه وان اريد بيها الدفاع عن حرية التعبير ولكنها خرجت عن اي سياق لحرية التعبير فمن الواضح ان الزميل العزيز تناسي ان من اساسيات حرية التعبير أن لا اهين احد ولا اسفه من احد وانتقي كلماتي التي اعبر بها حتي لا اجرح بها احد .
التدوينة الثانية كانت عبارة عن 4 ملفات فيديو حملها الزميل وائل عباس صاحب مدونة الوعي المصري حول النقاب .
الاربع كليبات حملوا الكثير من الاهانة والتسفية للنقاب والمنتقبات فالكليبات حرصت علي اظهار المنتقبات منحرفات يشربن الخمر ... الخ ، فوائل عباس الذي حظي باهتمام وحب الاف المصريين بعد كليبات الشرطة واختياره من قبل اذاعة البي بي سي كاهم شخصيات العام لم يراعي اثناء نشره لهذه الكليبات مشاعر الالاف من المسلمات المنتقبات والذي يعتبر نشر مثل هذه الكليبات تسفيه من امر مقدس لديهن .
ويمكن للسادة القراء مطالعة كليبات وائل علي الروابط التالية
http://www.youtube. com/watch? v=FaD2JpKBLdQ
http://www.youtube. com/watch? v=_NcSZ7UgDRk&mode=related&search=
http://www.youtube. com/watch? v=XMjQvwkvXUY&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=_NcSZ7UgDRk
أما احدث موضات التدوين فهي ما خرج عليه بنا الزميل وائل عباس
وائل نشر علي جوانب مدونته عبارة احجز اعلانك داخل مربع خالي واضح انه خصص للاعلانات ، وواضح ان زميلنا العزيز لم يراجع اتفاقية الموقع الذي يقو بالتدوين عبره والذي يحظر نشر الاعلانات علي المدونات الشخصية .
انا لم أكتب هذا المقال لانقاض اشخاص معيينين ولكني اكتبه لكي انبه جميع الزملاء المدونين الي ان التدوين هو رسالة سامية يجب ان لا ننحدر بها الي أشياء لا قيمة لها أو تحدونا شهواتنا الي كتابة وتدوين كلام لا يستحق حتي عناء كتابته .
أما الزميلان والاستاذان العزيزان فاني اري انهم مدينون بالاعتذار لكل قرائهم ومحبيهم في كل مكان واعتذار مماثل للتجربة التدوينية .
وللزميل وائل عباس اهدي هذا الكليب من انتاجي حول النقاب لعله يغير رايه في ما نشره
http://www.youtube. com/watch? v=uJK7YD2cCnI&mode=related&search=
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
الاستاذ الفاضل وائل عباس قام بارسال رد اخر عليا بعد علمه بنشر رده الاول علي المدونه واليكم رد وائل
"اه
ده انت واحد نكره بتعمل لنفسك دعاية بقى
طب مش تعمل نفسك بنفسك بدل التطاول على حساب الاخرين
خلي الناس تعرفك وتشهدلك بمواقفك وانجازاتك ووقوفك الى جانب الحق ودفاعك عن المظلوم وبعدين انتقد من هم اكبر منك قدرا وعلما وخبرة
خلي الناس تعرفك وتشهدلك بمواقفك وانجازاتك ووقوفك الى جانب الحق ودفاعك عن المظلوم وبعدين انتقد من هم اكبر منك قدرا وعلما وخبرة
جاتها نيلة اللي عاوزه خلف
فعلا ذبابة من ذبابات المدوناتبس ما تفرحش قوي
انت مش اول ولا اخر واحد
غيرك كتير وبيختفوا زي التفه في بحر"
بشكر أ/ وائل للمرة الثانية بس اعتقد ان الايام وحدها من يستطيع ان يثبت صحة كلامك اما كلامي فهو ثابت الان
من السهل الكتابة ولكن من الصعب الايمان بما تكتب
-------------------------------------------
شاركوني الابتسامة وهموم الاوطان
كاريكاتير جديد كل اسبوع
هذا الاسبوع
تمثال امريكا للحرية المزعومة
علي هذا الرابط:-
taeb.maktoobblog.com
لقد اخترت مدونتك ضمن مدوناتي المفضلة لك تحياتي
--------------------------------------------------------
شاركوني الابتسامة وهموم الاوطان
كاريكاتير جديد كل اسبوع
هذا الاسبوع
تمثال امريكا للحرية المزعومة
علي هذا الرابط:-
taeb.maktoobblog.com
أن مكنش احنا كمدونين الي وظيفتنا نتكلم هنتكلم عن خلل موجود جوان هل هنبقي موهلين أننا نتكلم عن خلل موجود في البلد ؟؟؟؟؟؟؟
مه لازم نتكلم
مع خالص شكر
إسلام
أشكرك لثقتك الغالية في مدونتي المتواضعه وارجوا ان اكون عند حسن ظنك
واشكرك لمجاملتك الرقيقة حول موضوعات المدونة
كلامك صح جدا يا احمد واسوء ما فى الموضوع ان يتم التهجم على الدين فى صورة النقاب ولا نقول سوي حسبنا الله ونعم الوكيل وربنا يهدي .
ربنا يوفقك وجزاك الله خيرا ... واعرفك ان هذه التدوينة من اجمل ما قرأت لك وهو كثير
واقترح ان ننظم حملة للالتزام بقواعد التدوين واهمها عدم تسفيه شريعة دين معين
اخيرااااااااااا
اني احبك فى الله
احببك الله الذي احببتني فيه
وانا مويد جدا لموضوع الحمله
سارة نورالدين
لموضوع مقال علاء اللى انت بتتكلم عنه
مش عارف ليه معندكش إمكانية تقبل آراء الآخرين طالما لم تجرحك
ليه مش متقبل حريته فى التعبير عن نفسه طالما (ده فى رأيى وده خلافنا) لا آذاك ولا آذانى
أما موضوع الإعلان على مدونة وائل عباس (وأنا لم أتأكد من هذا الكلام)
لكن ده شىء يرجع له وحاجة بيفضح بيها نفسه
و فيديوهات المنقبات برضه هو الراجل لم يخترعها ولا حاجة لكنه بينتقد وضع غريب لا يليق بالمنقبات
وبيستخدم الحقائق فى هذا الإنتقاد
من ناحيتى شخصيا انا لما بدخل عند وائل عباس بيعملى بلوكر يمكن من الفاظه ممكن برضه
سلام
ده اللى انت عودتنا عليه
وانا اؤيد بشدة فكرة الحملة
..حقاً أن الطريق الى الجحيم ممهد بالنوايا الحسنة..
مع تحيتي
انا احترم جدا حقوق الاشخاص وارائهم ما لم تجرحني او تجرح احد
تدوينه علاء - ان قراتها - بها ما يجرح اي انسان ذو حياء يقرائها
واتحداك ان تسمح لاختك او امك ان تقرائها
أنا فعلا لدي مدونة علي بلوج سبوت واوعدكم قريبا جدا هعزل هناك
وعلي فكره مكتوب مش وحش قوي يعني
لم تكن تحرشات وسط البلد معاكسات ولم يكن حادث عماد الكبير مجرد مرض نفسي لضابط مختل
انه صورة منعكسة لما نعاني منه من ظلم واضهاد أنه وبلا شك بعض مما يدور في داخل
زائل وعلاء لا انكر فضلهم في نشر هذه الجرائم والكشف عنها وتحويل من اقترفوها للقضاء
ولكني كتبت هذه التدوينه مجرد عتاب لهم علي سلوك لا يجب يبدر منهم
بعد كدة فى حاجات لاوم نعرفها كويس كل واحد من حقة انة يقول راية يا جماعة بس انة يهين رمز لان الرمز مش لفرد واحد دة لقطاع عريض دى مسائل جامدة بس برضة احنا لازم نبقى عرفين ان المدون على النت اختار المكان دة لاسباب كتير منها انة عايز يكتب ومش عرف فين ومش قادر يكتب فى مكان تانى ومنها برضة الشى المغرى فى المونات انها بلا سقف يعنى ممكن اتكلم على اى شى وبدون سقف علشان اوصل لقمة الابداع
هو اى مدون ممكن يفكر كدة ولا فكر كدة هو مش غلطان لانة كل متكلم على حاجة قوية هو واثق من ثبتها وانة مش هتقع من كلامة بس هو هيهز عنها التراب لكن هى فى الاصل شى جامد مش هيقع لانة لو وقع يبقى هش وميستهلش
راى ان المسائل اللى تهم كل الناس محتاجة معلاجة بطريقة مختلفة مش كدة
انا عايزة اعرف ليه الأسلوب الغبي دة انت موقفك ضعيف جدا و انت بتضعفه زيادة و زيادة و بصراحة انت اللي بتنادي بالحرية و انت واحد طعم الحرية حرام انك تذوقه و سبق و قلتلك انك عندك انفصام في المواقف ما هو بصراحة طولة لسان بطولة لسان بقى بس للأسف انا مقدرش أوصل لنفس الدرجة اللي انت وصلتلها ، انا معرفش ازاي بتنادي بالحرية و انت اصلا مش قد انك تكون حر و انت غير مسئول بالمرة ، انت ناسي خناقاتك على البورصة و لا ايه تقريبا بسبب احترامك لحرية الآخرين صح ، المهم انك مستهدف من الآخر يا عيني دلوقتي تقول النظام و الإخوان عايزين يقتلوني لعلمك انا لا اخوان و لا نظام أنا شباب من اجل التغيير و لا اتشرف بإني أكون معاك في نفس الجروب اللي بتبعت عليه حتى
سارة نور الدين - شباب حقاني من اجل التغيير
راجع مدونة منال و علاء هتلاقي الأسلوب ده متسق مع كتاباتي السابقة، متفهم أنه ميعجبكش لكنه مش حاجة جديدة ده أسلوب كتابتي بانتظام من 3 سنين.
أنت بتقول أني تناسيت أن حرية التعبير من أساسياتها أن لا أهين أو أسفه، ده معناه أنك مبتقرأش كلامي خالص، دفاعي عن عبد الكريم أصلا مبني على رؤيتي لأن حرية التعبير مطلقة و لا حدود لها حتى الاهانة و التسفيه.
ده أولا ثانيا أنا استخدمت لفظ صريح فعلا أو قبيح، لكن تدوينتي مفيهاش أي اهانة أو تسفيه لشخص أو جماعة حتى، ممكن تقول مجرد ذكر اللفظ خدش حيائك لكن مش شايف ازاي تمثل اهانة موجهة.
مشفتش فيديو وائل و لو هو زي ما بتوصف يمكن يأخذ عليه تدخله في الحياة الخاصة بتاعت الناس مثلا، لكن مش فاهم ازاي الفيديو اهانة لمقدسات المحجبات، مش ده سلوك حصل فعلا و لا هو عمل تمثيلية أو ركب صور؟
اشكرك كثيرا علي ردك الجميل علي تدوينتي
وان كنت اختلف معك في الراي فاني اري انك رمز للمدونين في مصر كلها والعالم العربي
اما بخصوص متابعة اعمالك فانا اقرا لك منذ ستة اشهر ولكن ليس بانتظام تام
استخدمت في بعض الاوقات الفاظ خارجة وانتقضك عليها البعض وانا كنت منهم
ولكن هذه المرة الامر مختلف لان اللفظ صريح جدا والاهانة وجهت لكل اخوات الشباب المسلم
بخصوص فيديو وائل
الامر واضح جدا انه تمثيلية سخيفة ومن المرجح انه صورت في الخليج
وان كان الامر كما تقول فلم لم ينشر وائل كليبات لفتيات غير منتقبات ؟؟؟
النقاب وان لم يكن مقدس عند كل المسلمين فانه مقدس عند بعض النساء وهذا حقهم
أكرر شكري لك واعترف انني تعلمت منك الكثير وتعلمت اكثر من تعلقيك الجميل
أنا مختلف مع علاء فحرية التعبير لها سقف وحدود
فلا يجوز ان نهزاء من احد أو نجرح احد
التعبير عن الراي يختلف عن سب وقذف الناس
محمد الشيخ
فلو صغتها بطريقة، بعد الحكم على عبد الكريم و البهائيين الكفار قد يتقدموا بطلب يد أختك، مش هتقول وقتها أني أهنت كل أخوات المشباب المسلم رغم أني عبرت عن نفس المعنة.
اللفظ ممكن يضايقك، ممكن ترفضه، ممكن تعتبره اسفاف زي ما قال الناس، ممكن تعتبره عيب حرام الخ، لكن المعنى هو اللي ممكن يحوي اهانة أو لأ مش اللفظ.
الحوار عن معنى و مدى حرية التعبير طبعا مهم، بس بصراحة أنا بتناقش فيه في عشرين مكان في نفس الوقت فصعب قوي أفتحه هنا كمان.
تابعوا http://melhamy.tadwen.com/?p=251 مثلا
أنا مشفتش فيديوهات وائل و بالتالي مش هتكلم فيها، لكن أرفض التلميح أنه مفبرك الفيديو، انتقد تعديه على خصوصية البنات، انتقد اختياره للكليب ده بالذات بدل من غيره، لكن مفيش أي سبب يستدعي التشكيك في مصداقية الفيديو على حد علمي و تاريخ وائل يشهدله.
في النهاية أعتقد أنك مدين بالاعتذار في كل الأحوال للزميل وائل عباس بسبب إخلالك بأحد المعايير الأخلاقية في النشر وهي موافقة الشخص على نشر ما نسبته على لسانه ... لو هتلعب تدوين إلعبه صح يا أستاذ... نهاره أبيض يا صديقي
بارك الله فيك -عدم الرد ابلغ رد-وكذلك كل اناء ينضح بما فية -والقول يدل على شخصية القائل وترفعك عن عدم الرد علية ارقى ما فيك ..الحياة المبدأية لها تبعات وتكلفة وقليل من يدفعها ولكنه يلمس السعادة في دفعها ان كانت لوجه الله تعالى وان لاقى في سبيل ذلك اقسى ظلم ونسأل الله الثبات على المبدأ...اما التعرض الى مواضيع من مثل النقاب فهل نعمنا بالسعادة في تطبيق احكامنا واستعدنا اجزائنا المغتصبة وانتصرنا لاهلنا في العراق وفلسطين ولبنان وكا من البلدان التي يذبح بها المسلمين ولم يبقى لدينا الا موضوع النقاب التي الاصل فيمن تلبسة براءة الذمة والترفع فالاولى بنا مناقشة من لا تتحجب ودعوتها للحجاب ...اعلم اخي الكريم بان الاراء الشاذة تشتهر وتشهر صاحبها بسرعة الصاروخ ولكن وقوعه سيكون اسرع وعقابه لما نشر لا يتحمل اثمه فقط بل من تأثر بهذا الرأي -ومن لستن سنة سيئة فعليه وزرها ووزر من عمل بها الى يوم القيامة-
معلش بس إستحملنى ،هل من الممكن أنك تقفل باب التعليقات ، و يا دار مادخلك شر ، أيوه يا دار مادخلك شر ، الموضوع إتقلب إلى أنك نكرة و طالب شهرة ، و دخلنا فى مزايدات على مواقفك و إنجازاتك و وقوفك جنب الحق ، يعنى ببساطة حول مدونتك إلى مقر لدعاية إنتخابية و شخصية. و خلى بالك متطاولش على من هم أكبر منك قدرا و علما و خبرة.
للأسف كان ممكن الحوار يكون فى طريقة تبنى بيها إستراتيجية جديدة حول حملات مناصرة لقضايا زى التعذيب و زى حرية الرأى و التعبير. خصوصا بعد الحالة السلبية التى ولدتها حالة سجن كريم عامر. لازم يكون فى نقلة نوعية فى مضمون المادة التدوينية ، بحيث إنها تعبر فعلا عن الإنحياز للحريات العامة. دى كلام موش كبير و لا حاجة بس أنا بشوف إن الفرصة سانحة دلوقتى خصوصا و إن الصحف (خصوصا ما يسمى منها المستقلة) دخلت فى لعبة الحسابات مع النظام.
و عموما يا سيدى متزعلش أبدا ، إحنا برضو لسا بنحبى فى عالم المدونات و أدينا بنتعلم.
بيننا الود،،،،،،،،،،
نهارك ذي الفل يا مان
سعيد بتعليقك وان كنت اختلف معاه لانك بتناقض نفسك
اولا بتقول ان التدوين ملوش قواعد أو حدود وانه ملوش رسالة لا سامية ولا حتي سيامي وفي الاخر بتقولي العب تدوين صح ؟؟؟؟؟
طب فين الصح من وجهة نظرك ؟؟؟ مه ملوش قواعد
مدام ملوش سقف يبقي من حقي اكتب الي انا عايزه عن اي حد عايزه ذي ما انت بتقول وان كنت برده اختلف معاك
بص يا صحبي
أنا متكلمتش عن حد من احاد المدونين أنا اتكلمت عن اهرام التدوين في مصر وقلت الي قلته لان ليا حق عليهم بصفتي واحد حبهم وتاثر بهم وشاف فيهم شئ كويس ... يبقي ليا عليهم حق حقي اني ادخل مدونتهم مش لازم اقري كلام يعجبني بس عالاقل كلام ميجرحش حد
علي فكره انا معايا كتير تدوينات مشابهه علي مدونات كتير وتقريبا كلهم من اصدقاء وتلاميذ وائل علاء ولانهم ظنوا ان الي بيكتبه وائل وعلاء هو الصح كتبوا ذيه .
اما بقه لو الي مش عجبه ميدخلش يبقي البيه المدون يقفل التعليقات اصلا لان مش من الطبيعي ان كل التعليقات تبقي مويده للمدون ولا هما اخترعوا التعليقات ليه اصلا ؟؟؟
----------------------------------------------------------------------------------------------
الاستاذ علاء سيف
سعدت بتعليقك وان كنت اختف معك حول مفهوم حرية التعبير فحرية التعبير لها سقف وحدود واستفدت كثير من الحوار الذي ارسلته علي مدونة المورخ حول حرية التعبير واعتقد ان الموضوع من التعليقات يظهر انه هناك مشكلة حقيقية في الوسط التدويني ويجب مناقشتها وانا اقترح ان تثير الموضوع علي مدونتك ونشترك جميعنا في النقاش
جزاك الله خيرا
----------------------------------------------------------------------------------------------
أحمد زكي
أستاذ من يومك
بس انا مش هقفل التعليقات بس مش هعلق تاني
كل واحد حر في وجهة نظره
ويارب نتكلم بقه
وذي ما قالوا
ملعون في كل كتاب ياداء الخرس
من الأفضل يا عزيزى تقفل باب التدوين بمنطق درء الشبهة عنك ، بمعنى علشان تأكد أنك مش عايز شهرة ، و يا ريت يا عم الحج تبطل الكلام اللى إتعلمتو فى مكتب الإرشاد دول أهرامات و دول رموز و آباء التدوين و خلافه. الفكرة الأساسية فى "الفضاء النتى" على حد تعبير عمى و عمك نبيل عبد الفتاح ، إنه مساحة لنقل الخطابات ، و الخطاب المسيطر موش بس خطاب دينى ، فهناك خطابات الزعامة و الريادة و كل مفردات أفعل التفضيل. الكتابة موش لعبة سياسية و أظن أن التدوين كده برضو . بص على كلام مينا ، نفس مفردات السياسة المصرية ، إلعب تدوين زى إلعب سياسة، مفيش فرق ، و فى كلام وائل نفس المفردات عن الزعامة و القيادة و الريادة. أنا مع إستخدام كل المفردات فى قاموس البذائة الرفيع ، لأن دا أصدق قاموس يعبر غن الواقع اللى إحنا فيه، بس إن القاموس دا يكون هو لغة التعامل الرسمية بين الناس ، فأظن إن دا موضوع مختلف تماما.
أحمد
طب اعمل ايه ؟؟؟
بس انا شايف انك مخطىء من البدايه فى اثارة الموضوع لأن دى حريه شخصيه اللى عاوز يكتب حاجه يكتبها وانت من حقك تعلق عليها وتثبت العكس فى حالة عدم اعترافك بها أو تأيدها فى حالة تأييدك للمنشور مش هنفضل نهاجم فى بعض وننسى قضيتنا بقى ياريت نصفى الخلافات اللى ما بنا ونتداركها ونحط ايدينا فى ايدى بعض.
ده رأيى المتواضع ..... وشكرا
انا معاك في المبدأ نفسه ، لكن برضه مش ضد ان اى حد يستخدم اللفظ اللى هو عايزه للتعبير عن اللى عايز يقوله ، كون ده مش بيناسب بعض القراء ، فالكاتب ليس وزارة إعلام لازم يراعى القراء .. ده واحد بيكتب اللى هو عايزه .
كون انه بقا رمز للتدوين او غيره ، فدى حاجة حصل عليها بمجهوده وإضافاته منفردا ، وليس ملزما أن يراعي نفسيات كل القراء لأنهم يعتبرونه رمزا .. اللى عايز يعتبره رمز وهو كده يعتبره ، واللى شايف ان الحاجة دى بتخدش من " رمزيته " خلاص .. بلاش يعتبره رمز .. بلاش يبص له على انه رمز .
صحيح انا مابحبش الالفاظ دي .. لكن هو حر فى اختياراته لألفاظه .. دى خلاصة رأيى ، وانا شخصيا اعتبرتها مشاركة من ضمن مقالاته المستفزة فى موضوع عبد الكريم .. مش اكتر من كده ، لكن انا بحترم في علاء انه متسق مع نفسه وصاحب مبدأ في النهاية . نختلف في المبدأ أو نتفق ده موضوع تاني .
لكن فيديوهات وائل لسه ماشوفتهاش .
الحاجه التانية لم أسمع لك صوتاً عن زنا المحارم وعن الفساد داخل الكنيسه مثلاً ...ياأخى بدل منشوف منك صورة تشجعنا وتكتب لك فى أعمالك الحسنة وفى الآخر تقول لى حرية شخصية
يابنى الحرية انت فاهمها غلط ( أنت حر مالم تضر ) وأنت بنشرك للكليبات تضر بقيم وعادات كثيرة بدل منشجع اللعبة الحلوة ...وفين تعليقك على البنات اللى متلبسش نقاب ودايرين على حل شعرهم لم نجد لك كليب عن بنات الليل وعن الموضه وعن الاسفاف ولم نجد صوتاً المخدرات وبنات ثانوى وانتشار الزواج السرى ....كفاية على المنقبة أنك وأمثالك بيشاركوهم حريتهم ...اكسف على دمك واللى متقبلوش على أمك عيب تقبلوا على بنات الناس
يعني اذا كان وائل بيتكلم عن حب الشهرة والتسلق فا هو كمان من هذا النوع دور في مدونته وهتلاقي كم طبخ الخناقات واثارة المشاكل والشعللة وهيبان بالظبط افة حب الشهرة عنده واذا كان حد اتكلم عن اخلاقيات التدوين احنا في الفضاء السيبري والافتراضي والبطيخ كله يعني مفيش حاجة اسمها اخلاقيات تدوين لان التدوين لمُ - لم من رمرم يعني-
ولو انت عملت زى ماقالو انك تبطل تدوين لانك نكرة و انك اتهمت بانك طالب الشهرة والنجومية فده مش صح ولا حل بالعكس امال تبقى فين الحرية اللى بينادو بيها؟؟؟؟؟
بصراحة الحاج جرجس صح وفى نفس الوقت غلط مع الاعتذار طبعا وزى ماانت قولت بيناقض نفسه بس المفروض ان الاناء ينضح بما فيه فالمدون له حرية التعبير عن اللى عاوز يعبر عنه بالطريق اللى تريحه وباسلوبه وممكن يكون اسلوبه ده مش كويس فده لان زى ماانا قولت ان الاناء ينضح بما فيه ولكن
فى اصول لازم الانسان ميتعديهاش وكلام المفروض اراعى فيه احساس ومشاعر القارئ
واسمحلى ياحاج جرجس ان الموضوع كبير مش مجرد نلعبها صح والا غلط حتى لو هنلعب فاللعب له اصول وقواعد والا ايه؟؟
يبقى لازم نحط اطار الكل يمشى عليه وانا معاك يااحمد بطالب معاك بالحملة
بس برده ده ميمنعش انك غلطان ان ده فعلا رد وائل عليك وكان عالميل الخاص بيك يبقى مش من الاصول انك تشردله كده مهما ان كان غلط فيك الا اذا كان نشر رده ده عالمدونة والا تستاذنه فى نشر الرد
لو وائل زى ماانت بتقول هو وعلاء رموز للتدوين وانت واحد من قرائهم حكمت بده فاكيد من خقك تعلق على راى ليهم مش عجبك او اسلوب غير لائق اتكلمو بيه بس برده اكيد لما القراء يلاقو ان حد منهم بيكتب باسلوب غير لائق ويلاحظ الغرور اللى بقى فيه يبقى اكيد هيغير رايه فى حاجات كتير ويعيد النظر
يعنى من الاخر الراى للجمهور
وفى ختام كلامى بشكرك جدا على اثارة موضوع زى ده لان فعلا لان يصلح الله حال الامة دى الا اذا صلحت نفوسها والساكت عن الحق شيطان اخرس
تحية طيبة لك ولمدونتك الطيبة وموضوع مثير جدا وهادف والتدوين هو تدوين لحظى لما نمر به من وقفات عامة أو شخصية أو فكرية أو ما إلى ذلك من مواضيع شتى تهم كل منا على حدة ولكن نحن ضد الردود الغير لائقة .
لنا حق توضيح الرأى والوقوف ضد الفساد ولكن بالطريقة المناسبة والإسلوب المناسب أما أن يظهر مدون فى قناة فضائية ويقول أنا لا أحترم الحكومة المصرية فهذا عيب وأن نقرأ ألفاظا نابية فى مدونة فهذا شئ غير مرغوب فيه حقا ...وكلنا يواجه سلبيات فى يومه ولنا الحق فى إبراز تلك السلبيات حتى تنحسر وننأى بمجتمعنا للأمام .
أما أن تقف مدونة على مجرد السب أو تلفيق أحداث كالتحرش الجنسى التى لم يذكرها أحد غير مدونة وائل عباس وكأنه هو الشاهد الأوحد فهذا شئ مرفوض .
سيحتاج الأمر بعد الوقت حتى نتعلم كيف نتحاور.. ثم نتعلم كيف نختلف.. ثم تفرز الأيام المخلص من المتربح شهرة أو مالاً.
لا تكفر بالحرية... وداوم على التمسك بالقيم والأخلاق..واصبر صبراً جميلاً.
أحييك وأشد على يديك.
يا شيخ بلا قرف دى عالم تافهة طبعا الحاج جرجس هيطلع يقوللى وائل دا البي البي سي اختارته يبقي من اهم معرفش كام شخصية هقولك طز لانه بالظبط زي منطق ان مبارك نجح في الاستفتاء علي الرئاسة بنسبة 99%
خلي التدوين ينضف بقي بما انه وسخخخ اوي
بعد كليبات التحرش و الشرطة هتلاقي بين دا كله ان عباس مثلا مبوجهش انتقادات للنظام لكن بيمسك في الاذناب اللى هو الوزير الفلاني ولا العلاني او يمسك حد بيمثل تيار سياسي معين بما انه بقي بلطجي التدوين
انا اول رد فعلي لما قريت رده علي اميلك قولت بصوت عالي أحا أحا حرية ايه اللى سيادته فالق دماغنا بيها
انت عريت اشكال وسخة تستحق التعرية
و التدوين مفتوح لكل الاصناف و الناس معادن و خلفيات و دهنيات و عقليات و مصالح.
فمنهم من سيكون تدوينه عملا ساميا و دعويا و نربويا و فكريا و تنمويا.
و منهم من سيجعل من مدونته اداة للافساد و خدمة الفساد.
نسال الله ان يصلح نياتنا .
من وجهة نظرى الخاصة جداً والتى لا أفرضها علىأحد..أن المدون الذى اختار أن يكون مدوناً هو إعلامي حر...والإعلامي عليه واجبات وهو يخاطب مجتمعه أو مجتمع مغاير..فالرقي شرط من شروط تحاوره مع العالم المحيط..إن من أرقى الأساليب والأهداف الإعلامية الصعود بالذوق العام درجة درجة حتى القمة أو مايقترب منها..أما الإصرار على النزول إلى الدرك الأسفل من الذوق الحوارى والتعاطى مع الأمور المطروحة بطريقة الخلاف الشخصي لبعض الناس ذوى الأفق المحدود والرؤية الضيقة..فهذا ليس من الإعلام في شىء..
لقد اتفقنا هنا اتفاقاً ضمنياً غير مكتوب أننا بتدويناتنا أردنا التعبير عن أنفسنا والتعاطى مع مشكلات المجتمع دون قيود ..لكن كلمة دون قيود هذه لا تعني التنصل حتى من أبسط أسس العرض والحوار..
شكراً للجميع..
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الحريه مطلب كل انسان سواء أن كان يكتب او لا يكتب لكن هذا لا يعنى ابدا السماح بالأستهزاء من أشخاض او جماعات او المعتقدات الدينيه او الخروج عن الأداب العامه او الخروج عن حدود اللياقه فى الكتابه وبصراحه الفرق كبير بين السبق فى خبر معين او نشر وقائع يتابعها الجميع وبين اهانه اى انسان على صفحات المدونات والا تصبح الحريه هى الفوضى ويصبح من حق اى انساتن باسم الحريه التعدى بالضرب او السب للأخريين فحريه الفرد تنتهى عندما تبدأحريه الأخريين وعلى الدوله الحفاظ على حقوق كل المواطنين و الحفاظ على الأداب العامه ومعاقبه من يتعدى ذلك والا فما الداعى لوجود الحكومات بشرط الا تمس حريه التعبير عن الرأى تحياتى
علا الفولى
عنوان الادراج جعلنى ادخل بسرعة الى مدونتك لاكتشف هذا الموضوع الهام والذى يخص مدونين مصرين تميزوا فى التدوين ولكن قد يرى البعض انهم قد نجحوا بهذه الطريقة فمدونتة علاء ومنال بها الكثير من الالفاظ التى لا يمكن ان تصدر من شخص مثقف وليست حرية التعبير فى اختيار تلك الالفاظ فيجب علينا ان نتعلم من رقى اللغة العربية وهى لغة القران الشريف ولكن الاخ علاء مستمر فى هذا الاسلوب .
اما مدونة الوعى المصرى فقد نجحت فى كشف التعذيب داخل اقسام الشرطة الا ان صاحب المدونة له ايضا اسلوب سئ فى الكتابة من ناحية الالفاظ وبالنسبة لموضوع النقاب فهو حرية شخصية لكل مسلمة ان شاءت ان ترتدى النقاب ولكن لا يجوز لاى شخص مهما كان ان يتناول النقاب او الحجاب والاسلوب الذى ظهر فى تلك الكليبات لا يمكن اعتباره حرية وانه هو تشويه لصورة الاسلام .
وان اشيد بهذا الموضوع الهام والخطير جدا .
تحياتى اليك يا اخى
الافوكاتو المصرى
أدعوا السادة المدونين و المدونات المحترمين جميعا إلى مناقشة نضرية "الخط الإسلامي الثالث" التي تعني بالخروج بديننا الإسلامي معافا و معه جميع الدول العربية أيضا معافاة من الأزمات العالمية الحالية و هي نضرية في غاية الأهمية تستحق مناقشتها من الجميع و إبداء الجميع أرائهم فيها
أنا جزئتها إلى حلقات و قد قمت بنشر الجزء الأول و سيسعدني تفاعلكم مع الموضوع و إبداء أرائكم فيه بموضوعية و شكرا
http://sarai.maktoobblog.com/?post=229510
فاشتكى الزمان لزمن قديما
جال به صهيل الخيل حينا
قال له
أين أنت من هؤلاء دينا
صرخت بأعلى صوتى
وامعتصماه
أتانى صدى الصوت
واحسرتاه
hassan aly : Elfagr
خيارات أخرى 24/09/06
تضيق بنا الدنيا يوما وترحب أين رحلت يا صبر
وتناثرت شعرات المشيب أين ولى عهد الشباب النضر
كيف شاب الوليد وما أتاه الربيع الثلاثون وكيف المصير
جرحى ينذف كسيل النيل ها قد غضبت يا نهر
آه قالها القلب فهل تفهم يا من على الأثير
ويحى أنا بحت بسرى عذرا شربت خمرا وأسكر
ضاق الصدر بهمسه وصار اللسان على أقدر
ورث الطبيب ولده لغة الطب الدرس والسيارة والعقار
حضرت الدرس ركبت السيارة وجاء العقار مرضى الدوار
فداونى يا ولى عهد العلم باءرثك علك تعى للداء سر
خلف سفير العراق جده وزيرا للكياسة ذاك منصب وجاهة وحكر
وتخرج الشرطى ملازما عمه لواء الءاقدام وعقيد القهر
حتى كرسى العدل وليه صاحبا الرشوة وشاهد الزور
فطمع الوالى فى كرسى العرش مائة عام وشهر
أعطنى كرامتى وعيشى أطلق يدى ءاننى أبايعك فرعونا لمصر
جمهورية أو سلطنة أو مملكة من عهد جمال الأول لمبارك السابع عشر
كرهت كونى مهانا فى بلدى أحل سفك دمى لأمير قطر
ما أصعب الدمع على وطن جريح ءاشهد يا لبنان وأنت يا قمر
تركت بلدى سعيا لرزق وجدتنى سجين جوانتانامو وغريقا لبحر
شكوت للبيداء والطير والشجر أتسمعنى يا ريح وأنت يا صخر
عشت كأننى لم أحيا سرقت الأعضاء منى ودقائق العمر
مهمش أنا لا خال لى ولا تأشيرة قلم والأحلام تتبخر
تطحن الأنفاس فى الصدور أسير هائما بين دقيق البشر
المجمع والسعاة تعرفنى والميدان والطابور والسفر
ضعوه فى الحضيض خضوه وحرضوا ضده ماضيه يضبط ويحضر
مضطهد مضروب مضرج يتخضب كنبض ضرحه الرض بلا ضجر
أضج مضجعى ضمضم يقضم ويضرم يعضده ضوء أخضر
ضعف الغضروف والضرس وتضمحل لضراوة الهضم الضمائر
خضعت الضحية لضامر ضغينة بغيض يتضرر
فنهض الضلع و العضل وغضب للضيم غضنفر
عض الضبع و ضيع لتضحك حضرموت و تماضر
ضمد مرضا عضالا أضنى الضرير والضرائر
وأضحى المخاض فضيحة ينضوى بها المضطلع والمتضفر
ض خضم ما ينضب تضحد ويرضخ الضير مضطرر
نسينى العشق وكلمات غزل لحسناوات مغريات تتبختر
ءان العيون التى بهن حول برؤت وهى لعين حور تنظر
أسكنتك يا هيفاء بشقة فى كوكب غير أرض النفاق ورعاة البقر
نرقص و نغنى مع الآه والواو والليل والفراش الأحمر
ننسى الهموم ننتشى بقبلة على الخال وكأس يسهر
نغفوا ونصحوا ماذا فعلنا ليلة أمس لا نذكر
نفد مداد الكلام فجاءة والرأس بالفكر منهمر
سكت القلم وليس الصمت دوما للرضا مشير
رد إعادة توجيه
اختيار اللغة
تلقائي
English (US)
English (UK)
Deutsch
Espa
أدعوكم جميعا إلى مناقشة الجزأ الثاني من نضرية "الخط الإسلامي الثالث" التي تعني بالخروج بديننا الإسلامي معافا و معه جميع الدول العربية أيضا معافاة من الأزمات العالمية الحالية و هي نضرية في غاية الأهمية تستحق مناقشتها من الجميع و إبداء الجميع أرائهم فيها
و سيسعدني تفاعلكم مع الموضوع و إبداء أرائكم فيه بموضوعية و شكرا
http://sarai.maktoobblog.com/?post=229530
بارك الله فيك اخي
حياك الله.ان ردك على الاخ لمدون..نبيل ورزين نرجو ان يستفيد منه..
معجب جدا بمدونتك وموضوعها,
اشد على يديك,واصل العطاء في فضح الظلم والظالمين ونصرة الحق والحقيقة.
ما اقترحه الاخ بخصوص الخط الثالث في العمل الاسلامي يستحق النظر والتامل,ولكن يجب الحذر من التنظيرات ,لانها تلهي عن حقيقة الموضوع وتدخلنا في متاهات عديدة.
شرا مع التحية والمحبة..
شكرا ليك يا احمد على كلمة الحق دي..
المخلص
عبدالله الواسطي
مؤسس جمهورية النوم العربي
http://alwasity10.maktoobblog.com/
بالله هذا رد انسان مثقف
الي رد عليك فيه المدون المصري
"اه
ده انت واحد نكره بتعمل لنفسك دعاية بقى
طب مش تعمل نفسك بنفسك بدل التطاول على حساب الاخرين
خلي الناس تعرفك وتشهدلك بمواقفك وانجازاتك ووقوفك الى جانب الحق ودفاعك عن المظلوم وبعدين انتقد من هم اكبر منك قدرا وعلما وخبرة
جاتها نيلة اللي عاوزه خلف
فعلا ذبابة من ذبابات المدونات
بس ما تفرحش قوي
انت مش اول ولا اخر واحد
غيرك كتير وبيختفوا زي التفه في بحر
عيب هذا الكلام رغم اني لا اعرفه شخصيا
وبعد هذا الرد لا اريد معرفته
اما الزبد فيذهب جفاء
شكرا لك اخي على مدونتك كلها فلأول مرة اجد مدونه فيها نوع الوعي
تصور اني رأيت من المدونين المصريين من يدافع عن الذي يسب الرسول صلى الله عليه وسلم والاسلام
الله يهديهم
وشكرا لك
وفقك الله
اياك وان تتوقف فهذا ما يريدوه استمر ولو على حساب وقتك
فأنك على خير ان شاء الله
وما امس الحاجة لهكذا مدونات
وفقك الله
{ "مين ده يا عم ووزنه ايه
ده واحد ابن آوى من آكلي الجيف في عالم المدونات
ذبابة بتعف على عالم التدوين
ربنا يهديه ويعرف ان الاسلام مش هو النقاب
وان اللي يحبس كريم الكافر بكره يحبسه على اهون سبب
عالم متطرفة ولاد كلب جابونا لورا"
أشكر الزميل وائل عباس علي رده الرقيق }
شكراً يا وائل .. وهذا حقيقة رداً اكثر من رائع ... فأني كنت من المندهشين من طريقتك ولكن لم اتوقع ان تكون مثل كريم!!
على أية حال شكراً لك اخي أحمد على توضيحك وجراءتك,, و لا ننسى ان المدونات هي باب للوعي والنهوض بأمتنا وشعوبنا وليس لنتعالى على بعضنا بعضاً .. فأن كانت للكبرياء وان ننظر لها على انها مجال للشهرة فسحقاً للمدونات .. فهي بالفعل اتت بالرويبضه امثال وائل عباس وكريم ...
وكما ان وائل عباس اصبح مشهوراً جداً فدعوني اقول ...
الذباب لا يأتي الا على العفن...
أنا لست ذبابة....
لذا انا لن أدخل الى مدونة ذالك الـ............ وائل عباس.
والسلام على من اتبع الهدى...
ما الذى تقصدة من أن وائل مثل كريم ، يا أخى العزيز القضية عبارة عن خلق الله اللى بيطنطوا على بعض ، و أنا سجلت إعتراضى على لغة وائل ، بس كريم حالة مختلفة ، كريم قال رأى محدد و إتسجن 4 سنين بسبب الرأى دا. أظن إن كريم برضو كان فاتح مدونتة للراى و الرأى الآخر ، و دا ماكنش أسلوب وائل.
بس دا كان تعليق بسيط
وبعدين يا بارد هو بعتلك رد خاص يليق بك تنشره انت على العام ليه
وسقطة المدونين فعلا انهم يردوا على واحد عاوز يتشهر على حساب ناس تعبت وعرضت نفسها للمخاطر علشان يدافعوا عن اللي زيك
مش وائل بيدافعلكم عن الاخوان برضه يا منافق
ولا انت مش بتشوف غير كريم عامر والنقاب
وعلى فكرة مدونات الاخوان كلها زبالة لانها مش بتتكلم غير عن الاخوان بس مش عن مشاكل مصر الحقيقية
ومدونات وائل وعلاء ونورا ومالك وشرقاوي اتكلمت عن كل مظلوم في مصر من الناس العادية للاخوان والشيوعيين وما ركزوش على فصيل معين بالشكل المقزز اللي عملوه عيال الاخوان
العري تطرف
والنقاب تطرف
وكلاهما مذموم
والاخوان تاريخهم مليء بالصفقات وبيع المناضلين للامن
اخص على نكران الجميل
السلام عليكم للجميع /
فى مشكلة بسيطة فى وجود ما يسمى بأصحاب التعليقات المجهولة ، و دا ببساطة إن الواحد موش عارف هو بيكلم مين بالظبط. و لكن عموما بالنسبة للأخ اللى إتكلم عن إن الإخوان طالبى الجنة . دا يا أخى الفاضل – و أرجو إنك تستحملنى – كلام ملوش معنى ، إحنا بنتكلم فى قضية ما ، و لا مجال إطلاقا للحديث عن الجنة و النار فيها ، الإخوان كمجموعة من البشر عايزين يدخلوا الجنة ، و الله و كل أعضاء الحزب الوطنى كمان ، و خد معاهم حزب الغد و الوفد و التجمع و كل الأحزاب ، و كل أعضاء النقابات. يا أخى إحنا فى معترك عمل سياسى ، و بالطبع لازم تحكمه أخلاقيات ، لكن بلاش الكلام الخاص بالوظيفة الإستشهادية للإخوان المسلمين.
بالنسبة لتعليقات الأخوة المجهولين التانية ، و لا أدرى إذا كان واحد و لا كذا واحد و لا حتى متفقين مع بعض ، فكل الكلام اللى إتقال عن الصفقة الأمنية بين الأمن و الإخوان ، و سياسة الإخوان و غيرها ، كلام يحتمل فعلا المناقشة. بس أظن إن موضوع المناقشة هنا هو أشكال حرية القول. و هنا طبعا لازم أقول إنى شخصيا بقدر المشاركة المحترمة لعلاء سيف، مدون له وجهة نظر و بيعرضها ، بس رد وائل كان غريب فى كونه على درجة كبيرة من الإستعلائية و الغرور و الكبر إلى جانب الإساءة الشخصية. و فى موضوع الإساءة أظن إننا لو فى دولة محترمة فممكن لأحمد عبد الفتاح أن يروح بالشتيمة دى المحكمة بوصفها سب و قذف. الإيميل المرسل من وائل ماكنش حاجة شخصية خالص ، دا كان شتيمة ، و من ثم كلام مينا عن إن نشر الشتيمة سقطة أخلاقية هو عبارة عن كلام لا محل له من الإعراب. و دا ببساطة لإنها ماكنتش مراسلة شخصية ، بل كانت سب و قذف.
أنا آسف إذا كنت إحتديت شوية فى الكلام ، بس فى نقطة مهمة جدا و هى الخاصة بدفاع وائل و علاء عن الإخوان المسجونين و المعتقلين و أظن إن دا موقف يحسب لمجموعة المدونين ا(العلمانيين) ، علشان كدا أظن إننا محتاجين من السادة مدونى الإخوان إنهم يعلقوا على الكلام دا ، و هل هما فعلا مبيتكلموش إلا فى سجناء الإخوان بس. دى نقطة أشكر فعلا الزميل اللى طرحها و أظن إنها تنفع موضوع للحوار.
بيننا الود
لكن لان الحوار وصل لمنطقة لازم اتكلم فيها فانا اضريت اكتب التعليق ده
1- واضح انا اخواننا المجاهيل مكلفوش خاطرهم يقروا التدوينه او التعليقات الي عليها وهما بالكتير حد حكالهم ودخلوا علقوا علي طول
الساده الافاضل انا مهاجمتش علاء ووائل عشان هما وائل وعلاء ولا عشان هما علمانيين أنا قلت في اكتر من حتة في التدوينه وفي التعليقات بتاعتي اني اتعلمت منهم كتير واني مقدرش انكر الي عملوه ودورهم المتميز
انا انتقضت اسلوب معين وتصرف معين وفيه فرق كبير
2- موضوع الصفقة والكلام الحمضان ده انا طبعا مش هرد عليه لان اي واحد حتي مش بيعرف يقرا ويكتب عارف ان ممكن اي حد يتحالف مع اي حد الا الاخوان والحكومة
3- بالنسبة للاخ المحترم الي قعد يوصفني باوصاف رقيقة ذي زبالة وكلام من ده احب اقول له ان مدونتي مش للاخوان بس انا فيها اتكلمت عن كريم عامر ودافعت عن جزء في قضيته وانتقضت جزء واتكلمت عن الحب والحياة عساكر الامن المركزي والتوريث وحاجات كتير قوي يعني مش ذي حضرتك ما بتقول أن على فكرة مدونات الاخوان كلها زبالة لانها مش بتتكلم غير عن الاخوان بس مش عن مشاكل مصر الحقيقية .
وعشان ميطلعش حد في مقام حضرتك الرفيع يقول ان بتكلم علي حد مش موجود انا اول حاجه عملتها اني بعت التدوينه لوائل وعلاء .
وبالمناسبة برده انا كنت مع علاء ومالك والشرقاوي قدام نادي القضاه وكنت معتصم معاهم ولوا ستر ربنا كنت ممكن ابقي معاهم في السجن يعني مش ذي ما حضرتك برده قلت .
4- احب اقول للسادة المجاهيل او السيد المجهول ان اغلب من ساندوني في هذه الحمله هم المدونيين العلمانين انفسهم وشباب من اجل التغيير ( شباب كفاية ) وليس مدوني الاخوان ولو حضرتك كلفت خاطرك ودخلت عالمدونات الي معلقه عالموضوع هتعرف مدي صدق كلامي .
5- بالنسبة لكلام استاذي أحمد زكي ( من دفتر الوطن ) أنا معاه في حاجات ومش معاه في حاجات بس احب اوضح نقطة
الاخوان لم يدافعوا عن قضايا الاخوان فقط
فمدونات الاخوان كان لها دور في موضوع التوريث والتمديد وكانت صور طلعت السادات وعليها التعليقات المنادية بحريته علي اغلب مدوناتناوتحدثنا عن كريم عامر واختلفنا حول قضيته ومنا من دافع عنه وتحدثنا عن مشاكل المجتمع اليومية ومشاكلنا اليومية .
وقبل ان تحكموا علي مدونات الاخوان ارجوا منكم زيارتها
أما بخصوص التغطية الخاصة لقضايا معتقلين الاخوان فهو امر طبيعي جدا
فما المنتظر مني عندما يعتقل والدي او صديقي او اخي ان افعل ؟؟؟ وعن ماذا اكتب ؟؟؟
مينا - والي كان من المدافعين عن علاء ووائل - قالي ان وائل فيه تهديدات امنية ليه فرديت عليه وقلت ليه وانا اول واحد هبقي وراه لو حصل ائ شئ مش بمدونتي بس لا بنفسي كمان
يارب نكون فهمنا
وائل عباس حتى مرة قال انه عاوز دولة اسلامية لكن قال ان كل التيارات السياسية الموجودة حاليا لبا تصلح واولهم الاخوان
طبيعي جدا وانا باعطيله كل الحق لان انا شخصيا لو حد قال عليا علماني او ملحد مش عارف ممكن اعمل فيه ايه
والمجهول النكرة هو صاحب هذه المدونة الذي لم يكلف خاره البحث في تاريخ وارشيف شخص اكن له كل الاحترام مثل وائل عباس قبل ما يتكلم عليه
لكنه مدون صغير غر مراهق في عالم التدوين
وانا مع كل كلمة وائل قالها عليه
لان من يتهمني بالالحاد يستحق اكثر من ذلك
ووائل كمان كان مؤدب زيادة عن اللزوم
ويبدو ان الدور على وائل عباس وعلاء سيف لاظهارهم بمظهر الملاحدة تمهيدا لتشويه صورتهم امام الناس ومن ثم اعتقالهم
عار على الاخوان هذا الدور القذر الذى يلعبونه
وزى ما انت اتحمقت على دينك
هو كمان من حقه يتحمق على تشكيكك في دينه
والخيانة تجري في دم الخوان
كنت تجرؤ تفتح بقك على النت او تكتب حاجة باسمك الحقيقي حتى
ايه
مكتب الارشاد قال لك عيب ما يصحش مش وقته
ولا الصفقة الامنية اتكشفت
عيب بقى
هم الاخوان ممكن يعملوا كده فعلا؟
اخص
بس صدقوني يا جماعة انتم الخسرانين في كل الاحوال والامن عمره ما ها يديكم مكاسب لان الحداية مش بتحدف كتاكيت
خليكم شرفاء احسن وحربكم مع النظام مش مع اللي بيدعموا حقكم في التعبير والممارسة السياسية
والا فلا حرية لاعداء الحرية
هاهاها
وائل عباس وعلاء ومالك وشرقاوي ده أسلوبهم من زمان
اشمعنى دلوقتى بالذات بدأ الإخوان في مهاجمتهم
هو الاخوان افتكروا انهم بقوا اصحاب مدونات مؤثرة بجد ونفخوا ريشهم
ده الاخوان لسه بيقولوا يا هادي
وجمهورهم لسه من الاخوان اصحابهم بس
يعني لسه مالهمش جمهور حقيقي
وده في رأيي بسبب اهتمامهم بشؤون الاخوان بس والباقي جعجعة فاضية عن العراق وفلسطين
بينما باقي المدونين القدامى لعبوها صح وبيناقشوا مشاكل المصريين الحقيقية فاحبهم وصدقهم واحترمهم الناس ولو كره المتأسلمون
انت منافق جدا..
واخرتك وحشه جدا جدا جدا