الخميس، 5 فبراير، 2009

الثورة الحمراء Valentine's Day

ده تدوينة نشرتها منذ عامين بمناسبة عيد الحب ومع كل عيد حب اعتدت ان اعيد نشرها

----------------------------------------------------
انه يوم الثورة الحمراء ... يوم ان يكتسي كل شئ باللون الاحمر ... تشعر لوهلة انك قد انتقلت الي الاتحاد السوفيتي عام 1985 حيث الحركة الشيوعية في مجدها وتحس ان هناك أحتفال ما بعيد شيوعي كبير وليكن علي سبيل المثال عيد الترس ومفتاح 14 .

بس الفرق ان كل الدنيا بتبقي اتنينات كل واحد ماشي ومعاه واحده وكل واحده ماشي معاه واحد ... مساواة يعني .

كله شايل شنط ولفائف حمراء ولا بسين احمر والبنات داهنين وشهم بالاحمر ... من الاخر بتبقي الدنيا مدلوق عليها كوباية عصير طماطم حمضان .

الي بحكي عنه ده اكيد عيد الحب او الفلانتين داي .

الفلانتين داي للي ميعرفوش عرفته موسوعه ويكيبيديا

يوم الفالانتاين ، عيد الحب أو كما يلفظ بالانكليزية (Valentine's Day) في 14 فبراير و 4 نوفمبر في بعض الدول العربية وهو بدأ في الغرب للمحبين والتعبير عن حبهم وتقديم الهدايا و الورود إلي بعضهم

سمي يوم الفالانتاين أو عيد الفالانتاين تيمنا بشهيدين مسيحيين اسمهما فالانتاين ، وقد أرتبط هذا اليوم بالحب والرومانسية منذ العصور الوسطى وذلك بعد أن انتشرت فكرة الحب الغزلي . و في هذا اليوم يتم تبادل الرسائل الغرامية ، وكروت المعايدة ذات الطابع الرومانسي . وبالنسبة لرموز الفالانتاين في العصر الحديث فهناك القلب و الكيوبيد المجنح ، و يتم تبادلها مع الرسائل الغرامية . ومنذ القرن التاسع عشر أنتشرت الرسائل التي تكتب باليد ويتم تبادلها بين الأحباء وأصبحت توزع بالملايين . وقد قدرت جمعية كروت التهنئة أن عدد الكروت التي يتم تبادلها في جميع أنحاء العالم في عيد الفالانتاين وصل الي بليون كارت تقريبا ، مما يجعل عيد الفالانتاين رقم أثنين بعد عيد رأس السنة الميلادية فيما يتعلق بعدد كروت التهنئة المتداولة ، وقد قدرت الجمعية أن النساء يقمن بشراء حوالي 85% من جملة كروت الفالنتاين .

وفي الولايات المتحدة تم الترويج لعيد الفالانتاين من خلال جعله عيدا رسميا ، وقد ظهرت بعض الاتجاهات التي قامت بتسمية يوم الرابع عشر من فبراير بــ ( يوم الوعي للعذاب )

بس هو ده

سيبك اني مع او ضد اننا نحتفل بعيد يرجع لقس لان الموضوع ده موضوع عقائدي بحت ، لكن انا هنا هتكلم عن نوع من انواع الفلسفه أو اكثر من نوع متشابكين .

1- الي بيحتفل بالعيد ده بالشكل الاحمر ده صدقوني غلبااااااااااااان قوي لاسباب كتيرانه معني احتفاله كده انه مبيحبش الا في اليوم ده لان الحبيب باختصار بيكون عنده عيد حب كل ما بيشوف حبيبه أو بيسمعه أو حتي بيمر بخياله وصعب لا مستحيل ان يكون لعيد حبه ده يوم واحد .

2- انا شايف ان الاحتفال ده نوع من انواع فلسفة ( بهيص مع الهيصه ) يعني اقلد الناس - بالمناسبة هي الفلسفة ده صاحبة الفضل في 50 % من احداث التحرش بوسط البلد ومعناه ان كل واحد بيقلد التاني والزحمه بتغطي عليه-بيلاقيها فرصه انه يخرج ذي كل الناس الي خارجه ويلبس ذي كل الناس الي لبسه ويجيب هديه حمراء ذي كل الناس الي جايبه بس الاحساس ؟؟؟ الله اعلم بيه

3- ان اكيد للعيد فايده وهي فائده فلسفة الريستارت فاكرينها ؟

وهي ان الواحد بيقف عشان يراجع نفسه ويوجه نفسه من جديد وهنا الموضوع بيبقي متعلق بقلبه وعواطفه يعني ريستارت عاطفي ، وده سبب كبير لكثير من الاعياد ذي اعياد الام واعياد راس السنة بل واعياد الميلاد .



وهابي فلانتين داي .

هناك 3 تعليقات:

م/ الحسيني لزومي يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
الرابطة وبناء الأمة يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

شارك مع اصدقائك

Share |