الجمعة، 23 مارس 2007

في عيد ميلاده لازم اقول Happy Birth Day Eno


أكيد الكل تسال مين هو أينو ه الي عامله عيد ميلاد.

واينو عندي هو واحد من اهم الشخصيات الموثرة في حياتي ، انه الفذ والجميل والعبقري والرقيق والانسان أينشتين .

أيوه بتاع النسبية الفيزياء .

في يوم 14 مارس سنة 1879 يعني من 128 سنة أتولد ولد اتقال عنه غبي ومش يفهم واساتذته نصحوه يسيب المدرسة ويشوف له صنعه أحسن ، الولد الصغير الالماني الجنسية واليهودي الديانه كان عارف ان جواه عفريت ممكن يخلق لمعجزات وبالفعل خلق المعجزات وبعد 26 سنة بس من مولد وبالتحديد سنة 1905 كان اشهر علماء الارض ومن ساعتها ولحد لوقت اينشتين هو اعظم علماء الارض ، بس يا تري انا كاتب عنه هنا عشان هو اعظم علماء الارض ؟

طبعا لا لان ده مش مهم اوي عندي هنا رغم انه مهم لدراستي أنا الي دفعني للاحتفال باينشتين هو شخصية اينشتين .

اينشتين أو اينو ذي ما بحب ادلعه نموذج للشخص الي كان مومن بالعفريت الي جواه نموذج للشخص الي كان مومن بفلسفة الجنون وفلسفة الهكونا مطاطا- بتوعي فاكرينهم ؟؟ -

اينشتين كان مثال لواحد مكنش بيعمل الا الي بيحبه ، كان بيحب الحرية سافر واتغرب وكل ده عشان حريته وعلمه ، ثقف نفسه بنفسه واصر وصمم انه يكون نفسه فكان نفسه .

أينشتين كان بيحمل جواه رساله جميله اي للعالم هي رسالة السلام والحب بين كل اجناس الارض وده الي خلاه يرفض رئاسة الكيان الصهيوني ورفض الاشتراك في صنع القنبلة الذرية .

في عيد ميلاد استاذي أينشتين مش لاقي احلي من معادلته خالده الذكر واساس النسبية أقدمها ليه هدية

E=MC^2

علي فكره المعادلة الصغيرة ده لامه النسبية يعني مش صعبة ومكعبلة ذي ما الناس فاهمه

وكل سنة وانت طيب يا أينو




في13,آذار,2007 - 10:42 صباحاً, مجهول كتبها ...
وانت طيب يا احمد افندي
في13,آذار,2007 - 10:47 صباحاً, مجهول كتبها ...
فرويد ازكى
في16,آذار,2007 - 07:10 مساءً, عبدالرحمن عياش كتبها ... (غير موثّق)
جميل اوي
انا مكنتش اعرف
الواحد و الله فرح اوي لما عرف
الراجل ده مولود بعدي بعشر ايام
يعني انا تلاته تلاته وهو اربعتاشر
ويحيي عياش اتولد 6 تلاته
جمع شهر مارس الخير من اطرافه
وانا اللي في النص :D

ليست هناك تعليقات:

شارك مع اصدقائك

Share |